به گزارش اکوایران؛ بانک مرکزی عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی را از فردا سه شنبه، 17 آبان در بورس کالای ایران آغاز می کند.

اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می توانند حداکثـر معادل 100 سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

 سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، 6 ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت های پایانی تمامی گواهی های سپرده سکه بانک ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می شود و دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می شود.

براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.

درج نماد «سکه بانکی مرکزی» در بورس کالا

بعد از اعلام طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق گواهی سکه، نماد سکه بانکی مرکزی در تابلوی بورس درج شد.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود: مرحله اول این اوراق با سررسید 6 ماهه و معاف از مالیات، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

به گفته صالح آبادی، اشخاص حقیقی و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در طلا می توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند.

براساس اعلام تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه بهار آزادی تحت نظارت بانک مرکزی خبر داد و گفت: چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.