بررسی رشدهای اخیر بازار ارز نشان می دهد که جهش های قیمتی در این بازار بدون ریشه سیاسی نبوده است.بررسی رفتار بازار ارز نشان داده که انتشار یک خبر مثبت مانند از سرگیری مجدد مذاکرات با آزادی منابع مالی ایران می تواند صف خرید بازار ارز را به صف فروش تبدیل کند.

تقابل بازارساز و خریداران بازار ارز

بازار ارز این روزها بر مدار هیجان میچرخد و گوش دلار تهران هم به صحبت های مقام های مسؤل بدهکار نیست. عقب نشینی دلار تهران از مقاومت روز شنبه فقط یکروز طول کشید و روز قبل دلار تهران با حمله مجدد به مقاومت خود در پایان روز روی همان مقاومت ایستاد. آنطور که مشخص است، بازار ارز این روزها به شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی قرار گرفته و افزایش اختلافات با غرب در آستانه انتخابات نمایندگان آمریکا،بازار ارز را ملتهب کرده است. بررسی رشدهای اخیر بازار ارز نشان می دهد که جهش های قیمتی در این بازار بدون ریشه سیاسی نبوده است. به همین دلیل با توجه به رویدادهای سیاسی در عرصه روابط بین الملل، مردم معمولی هم با استفاده از تجارب نزدیک خود به بازار ارز هجوم آورده اند که باید دید مقاومت بازارساز می تواند روند صعودی دلار را متوقف کند یا حجم نقدینگی سرکش در بازار همچنان در این مسیر می تازد؟ بررسی رفتار بازار ارز نشان داده که انتشار یک خبر مثبت مانند از سرگیری مجدد مذاکرات با آزادی منابع مالی ایران می تواند صف خرید بازار ارز را به صف فروش تبدیل کند.

حرکت خلاف جهت حباب سکه و حباب ربع سکه

اونس طلا بعد از برخورد با مقاومت محدوده ۱۶۸۰ دلاری روز قبل کاهش زیادی را تجربه نکرد و فقط پنج دلار کاهش پیدا کرد، سکه امامی با وجود افزایش قیمت دلار تغییر قیمت را تجربه نکرد ولی حباب آن کاهش یافت. تحلیل گران علت عدم تغییر قیمت سکه امامی و کاهش حباب سکه را درج نماد سکه بانک مرکزی در بورس در روز دوشنبه می دانند، زیرا عرضه عامل تعیین کننده برای قیمت سکه است و احتمال افزایش عرضه در بازار باعث شده تا سکه امامی برای رشد قیمت احتیاط کند. در روز قبل ربع سکه که ترس انتظار افزایش عرضه را نداشت رشد کرد و با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی در یک قدمی کانال ۶ میلیون تومانی قرار گرفت. حباب ربع سکه و سکه امامی هم معکوس روزهای معمول خلاف جهت یکدیگر حرکت کردن یعنی حباب سکه امامی کاهش یافت در صورتی که حباب ربع سکه رشد کرد که همین مسئله هم نشان دهنده اخبار مربوط به حضور بازارساز در بازار سکه است.

درهم رکوردشکنی کرد

در حالیکه دلار تهران روز گذشته روی مقاومت روز شنبه متوقف شد، درهم سقف شکنی کرد، به نظر می رسد خریداران درهم با مشاهده اصرار خریداران دلار تهران، احتیاط را کنار گذاشتند و قیمت خرید را افزایش دادند.

پیشروی معامله گران درهم، باعث شد حباب درهم کاهش پیدا کند و به کمترین میزان خود از ابتدای هفته برسد.

اوراق سکه بانک مرکزی ترمز سکه امامی را کشیده به همین دلیل نرخ دلاری ربع سکه در هفته مورد بررسی حدود ۳.۳ برابر نرخ دلاری سکه امامی رشد کرده است ‌.

 شاخص در مقاومت

شاخص کل روز قبل با رشد بیش از سه درصدی همراه شد، ارزش معاملات خرد رکورد شکنی کرد و شاخص کل و سهام گروه پالایشگاهی روی مقاومت قیمتی قرار گرفتند. با وجود حال بسیار خوب بازار در روز قبل،احتمال استراحت برای شاخص کل و ‌سهام پالایشگاهی وجود دارد و نفس گیری بازار در این محدوده ها می تواند تضمین کننده موج صعودی بازار باشد.

آنچه که مشخص است با توجه به ارزش معاملات خرد،هرگونه منفی و یا اصلاح برای شاخص کل جای نگرانی ندارد و در صورتی که این اتفاق بیفتد میتوان به اصلاح سبد بورسی پرداخت. به نظر می رسد با توجه به هجوم نقدینگی به بازار ارز، بازارساز به دنبال ایجاد جذابیت بیشتر در بازار سرمایه است تا از فشار نقدینگی بر بازار ارز بکاهد به همین دلیل و با توجه به شرایط بازار رقیب انتظار کاهش جدی و سقوط شاخص کل ضعیف است.