مواجهه معامله‌گران با گواهی ارزی بانک مرکزی فعلا خیلی مثبت نیست‌؛‌ در بازار می‌گویند بازارساز طوری نرخ کارمزد را تعریف کرده است که کسی در زمان سررسید سراغ دلار را نگیرد؛ ماجرا چیست؟

دلار هرات در 34 هزار و 350 تومان کار خودش را شروع کرد؛ نکته مهم بازار شنبه این بود که نرخ شروع بازار کمتر از ‌ حمایت 34 هزار و 550 تومانی قرار داشت. نرخ هرات تا قبل از ظهر دو بار به حمایت 34 هزار و 250 حمله کرد ولی نتوانست پایین‌تر برود و حمایت شد و تا 34 هزار و 500 تومان برگشت. نکته قابل تامل هرات این بود که نرخ نقدی بیشتر از فردایی بود.

دلار تهران هم در 34 هزار و 875 تومان باز شد و تا 35 هزار و 150 تومان رشد داشت، اما در نهایت در کانال 34 تومان به کار خودش پایان داد. خیلی‌ها می‌گویند اگر حمایت 34 هزار و 250 تومان هرات از دست برود، می‌شود گفت که تهران در کانال 34 تثبیت داده است. یک دسته اعتقاد داشتند که نرخ دلار یک بدهی به سقف قبلی دارد و باید یک بار دیگر آن نرخ را ببیند. اما در مقابل یکسری‌ها می‌گفتند که هرچقدر نرخ پایین بیاید، خریدها هم بیشتر می‌شود. این‌ها معتقدند نرخ دلار به سمت سقف حرکت می‌کند و از آنجا می‌ریزد. می‌گویند که دلار دو هفته است که بالای 34 رفته است و در این مدت در این نواحی که نوسان داده، کف سازی کرده است.

در بازار شنبه شاهد این بودیم که برخی خریداران دلار بسته‌ای، خرید می‌کردند.  نرخ تتر هم موازی بازارهای داخلی، کانال 36 را از دست داد و به 35 هزار و 700 تومان رسید.

در سمت رسمی بازار،‌ نرخ دلار صرافی ملی یا به گفته معامله‌گران دلار مسافرتی،  1300 تومان رشد داشته و در 30 هزار و 750 معامله شده است. اختلاف دلار مسافرتی یا صرافی ملی با بازار به بالای  چهار هزار تومان رسیده که قابل توجه می‌باشد.

سکه هم بیش از دو هفته است که در کانال 16 قرار دارد و طی این چند روز تنها به شکل محدود به 15 میلیون و 800 هزار تومان سر زده و برگشته است. آخرین بارهایی که سکه در این کانال نوسان داشته آبان 99 و خرداد امسال بوده است؛ در آبان 99 تا 10 میلیون تومان ریزش داشت و پس از خرداد امسال هم تا 12 میلیون عقب نشینی کرد. معامله‌گران می‌گویند تفاوت این بار با دفعات قبل این است که قبلا دو الی سه روز بالای این نرخ بود اما الان بیش از دو هفته از عمر نرخ می‌گذرد. همچنین آن‌ها معتقدند که تورم، موتور رشد سکه شده است و نمی‌گذارد که ریزش آنچنانی داشته باشند.

طلای آبشده در معاملات شنبه تا به 6 میلیون و 450 هزار رسید حمایت شد و نرخ بالا رفت. معامله‌گران معتقدند که تا بالای 6 میلیون و 560 هزار نرود، می‌تواند تا 6 میلیون و 380 هزار و حتی 6 میلیون  و 150 هزار تومان عقب بنشیند.تبلیغ طلا نیز در بازار زیاد شده بود، حتی برخی روی این مانور می‌دادند که به قیمت وام گرفتن هم طلا بخرید.

از روز شنبه بانک مرکزی شروع به فروش اوراق ارزی کرد که میزان آن از 1000 تا 4000 دلار است. این اوراق با قیمت دلار توافقی بازار متشکل و با سررسید سه ماهه است. طبق قوانینی که بانک مرکزی برای این گواهی مشخص کرده است، متقاضی می‌تواند در تاریخ سررسید دلار هم تحویل بگیرد، فقط با یک اما. که باید 7 درصد حق‌الوکاله بدهد، که معامله‌گران می‌گفتند نرخ دلار توافقی در معاملات شنبه 33 هزار و 300 بوده و با 7 درصد خودش جمع شود 35 هزار و 600 تومان برآورد می‌شود که بالاتر از نرخ بازار ازاد است. یکسری‌ هم بالا آمدن نرخ صرافی ملی را به فروش اوراق ارزی ربط می‌دادند.

عده‌ای هم می‌گفتند برای خروج از کشور دلار لازم است نه اوراق ارزی. عده‌ای هم می‌گفتند که قیمت این اوراق با دلار توافقی است که ریسک زیادی دارد، چرا که نوسان دلار توافقی نسبت به دلار آزاد را بیشتر می‌دانستند.

چیزی که به نظر می‌آید این است که بازارساز نیاز به اعتمادسازی بیشتر برای موفقیت این اوراق دارد؛‌ احتمالا جو منفی موجود نسبت به اوراق ارزی به تجارب قبلی بانک مرکزی در بازار ارز برمی‌گردد، بازارساز باید اعتباری که قبلا دچار صدمه شده است را به فعالان بازار ارز و کسانی که نگران سرمایه‌شان هستند برگرداند.

3 نکته جالب در بازار ارز

بازار عمق چندانی ندارد. برخی می‌گویند این طبیعت بازار اخر ماه است و باید ببینیم اول ماه بعد وضعیت چطور پیش می‌رود. از آن طرف، برخی دیگر معتقدند الان بازار خودرو می‌تواند برای سرمایه‌ها جذاب باشد.

نکته دوم به شایعه‌ای برمی‌گردد که از هرات می‌آمد. صبح شنبه معامله‌گران می‌گفتند در هرات ریال ایران را تبدیل به فرانک سوییس می‌کنند. البته درباره این شایعه و دلیل چنین ادعایی صحبت زیادی نشده است.

نکته سوم هم اینکه یک هفته است که حجم معاملات یورو توافقی در بازار متشکل، بالای یک میلیون گزارش می‌شود.