رییس اتحادیه فروشندگان موبایل در روز قبل اعلام کرد که تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است.

آیفون ۱۴  از تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲(۲۵ شهریور ۱۴۰۱) به بازار آمده است.ولی هنوز به به بازار ایران راه پیدا نکرده است.‌در هنگام رونمایی از آیفون ۱۳  و عرضه آن به بازار  گوشی آیفون ۱۳ سریعا به ایران وارد و رجیستر شد. واردات مستقیم آیفون به خاطر تحریم ها به ایران ممنوع است در سال گذشته  با واردات موازی، گوشی آیفون  وارد بازار ایران شد که  از این طریق هم منابع ارزی مناسب دولت به رخ کشیده شد و هم توانایی دولت در بی اثر سازی تحریم ها نشان داده شد.این اقدام دولت تأثیر ذهنی بر انتظارات مردم داشت نمونه این اتفاق در روسیه هم پس از اعمال تحریم ها و خروج شرکت ها از روسیه اتفاق افتاد. دولت روسیه به تجار اجازه داده تا با واردات کالاهای تحریم شده از بازارهای موازی این کالاها را در بازار روسیه تامین کنند. حجم تجارت کالاهای موازی کمتر از سطح قبل ازتحریم هاست ولی می تواند برخی گره های تحریم را بگشاید و همچنین تاثیر روانی بر  مصرف کنندگان دارد و تا حدودی از مصرف کنندگان در برابر تأثیر تحریم انزوای سیاسی بر بازار محافظت می کند.

 بر خلاف عجله دولت برای واردات آیفون ۱۳، آیفون ۱۴ هنوز به بازار وارد نشده است، دولت برای واردات تلفن همراه، معمولا به گروهی از صادرکنندگان اجازه واردات در ازای صادرات را میدهد که در شرایط کنونی  تعلل دولت درتعیین تکلیف واردات،  سیگنال   خوبی از شرایط منابع ارزی دولت مخابره نمی شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران به جای سید ابراهیم رییسی در نشست اردن ‌حاضر می شود همزمانی  سفر امیرعبدالهیان و انریکه مورا به اردن باعث شده تا گمانی زنی هایی از گفتگوهای برجامی شکل بگیرد.  احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی، همزمانی سفر وزیرخارجه کشور و معاون مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا بلافاصله پس از سفر گروه فنی آژانس  بین المللی انرژی اتمی  به ایران،  قرار گیری بازار ارز در مقاومت قیمتی و حساسیت بالای بازارساز به این محدوده قیمتی باعث شده که سناریوی اصلاح و نزول قیمت نیز برای معامله گران پر رنگ باشد. ولی مهم ترین خبر سیاسی خارجی که بر بازار ارز تاثیر گذار خواهد بود نتیجه جلسه شورای امنیت با محوریت برجام است.

IMG_20221219_180953_088

IMG_20221219_180956_232

روز قبل همانطور که گزارش دیدبان  پیش بینی شده بود حباب بازار ارز  کاهش پیدا کرد و در محدوده  نرمالی قرار گرفت که می تواند ترمز صعودی رشد قیمت دلار را بکشد مگر آنکه این بار دلار تهران بخواهد کنترل بازار را در دست بگیرد و پیش بیفتد.

تعدیل انتظارات صعودی بازار طلا

فدرال رزرو در هفته قبل نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و اتحادیه اروپا نیز مانند آمریکا عمل کرد بررسی ها نشان میدهد که  بانک های مرکزی دیگر نیز با سیاست های مشابه به مبارزه با تورم پرداخته اند به همین دلیل با شروع معاملات در روز دوشنبه اونس طلا کاهش یافت.

سکه امامی روز قبل کمی منفی شد و از نیمه کانال ۱۹ میلیونی فاصله گرفت ولی خریداران سکه امامی در بورس کالا باعث افزایش قیمت در این بازار شدند.

به دلیل پیوستگی بازار ارز و طلا در صورتی که موارد ذکر شده باعث کاهش  وعقب نشینی در بازار ارز شود بازار طلا نیز به عقب برخواهد گشت و روند صعودی این بازار متوقف می شود.

فعلا آنطور که مشخص است انتظارات صعودی بازار کمی تعدیل شده است.

بیم و امید در بازار سرمایه

بازار سرمایه در نزدیکی مقاومت روانی مهم یک‌میلیون و پانصد هزار واحدی به خبر احتمال افزایش نرخ سود بانکی واکنش نشان داد و به همین دلیل شاخص هم وزن منفی شد. با وجود معاملات منفی شاخص هم‌وزن، شاخص کل مثبت بود و کمی سبز شد. سبزپوشی شاخص کل در روز قبل به لطف معاملات مثبت سهام شاخص ساز اتفاق افتاد،فارس یکی از نمادهای شاخص سازی بود که با کمک به شاخص کل مانع از  منفی شدن شاخص کل شد. با وجود معاملات منفی سهام، ارزش معاملات خرد روز قبل  مثبت شد و به بالای شش هزار میلیارد تومان برگشت که با توجه به منفی بودن کلیت بازار سهام ، نشان میدهد بازار سهام هنوز خریدار کافی را دارد که به منفی های قیمتی علاقه مند باشند.