به گزارش اکوایران؛ بازار متشکل ارزی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز راه‌اندازی شد که در آن ارز به صورت اسکناس معامله می‌شود و نرخ‌ها در آن دستوری نیست. 

خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی، نرخ ارز را مدیریت می‌کند. نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیرمستقیم است و نرخ ارز تحت نظارت بانک مرکزی کشف قیمت می‌شود.

در سایت بازار متشکل ارزی، ارز توافقی از تاریخ 22 خرداد 1401 رونمایی شد. این ارز بین صادرکنندگان و صرافان معامله می‌شود که در نهایت 2000 دلار به صورت سهمیه‌ای به دست مردم می‌رسد.  

آمار معاملات بازار و نرخ ارز توافقی، در کنار نرخ اسکناس در این سامانه اعلام می‌شد که امروز هفتم دی 1401 در اقدامی عجیب بدون اطلاع قبلی و هیچ نوع توضیح از سایت این بازار حذف شده است.

تغییرات بازار متشکل ارزی در امروز 

ارز توافقی

بازار متشکل 2

ارز متشکل هم قیمتی بود که به مسافران تعلق می‌گرفت و 500 یورو سقف میزان تخصیصی آن بود. 

بانک مرکزی در حذف بخش حواله‌های نیما از سایت sanarate نیز به همین روش عمل کرد و بدون هیچ توضیحی، بخش اطلاعات نرخ حواله‌های ارزی نیما و میانگین‌های روزانه، هفتگی و ماهانه را حذف کرد.

همچنین در سایت بازار متشکل ارزی، اسامی صرافی‌ها و نرخ‌هایی که آنها روی این سایت اعلام می‌کردند، برداشته شده است. 

آنطور که شنیده می‌شود به بهانه این اتفاق، امروز در صرافی‌ها دلار سهمیه فروخته نمی‌شد.