حضور  رییس کل جدید بانک مرکزی در ساختمان میرداماد و وعده های ارزی او در این روزها مهم ترین سوژه  برای دنبال کنندگان اخبار اقتصادی است. تعویض رییس مهم ترین نهاد پولی کشور، معامله گران را در لاک احتیاط فرو برده زیرا بازار به دنبال ارزیابی عملکرد او در حوزه ارز است و احتمال بازگشت به میز مذاکره برجام را در نظر میگیرد،به همین دلیل برای ارزیابی عملکرد سکاندار جدید بانک مرکزی فرصت می دهد و عجله ای ندارد.

افزایش سود بانکی و کاهش تعدد بازارهای مختلف برای ارز از اقدامات مثبتی است که در بررسی برنامه رییس بانک مرکزی از آن حمایت می شود ولی هدف تثبیت قیمت ارز در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از مواردی است که به اتفاق مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان، تولیدکنندگان و تحلیلگران قرار گرفته است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از سیاست تثبیت نرخ ارز 10 توصیه را برای التهابات بازار ارز مطرح کرد.

بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس در یکی از مواردی که به عنوان توصیه برای کنترل بازار ارز مطرح کرده به ضرورت تغییر نگاه اشاره کرده است او گفته به مسئله کاهش ارزش پول ملی باید به عنوان یک چالش کلان اقتصادی نگاه شود که نیازمند هماهنگی همه اجزای حاکمیت برای کاهش مازاد نقدینگی نسبت به تولید است و تغییر سیاست از سیاست تثبیت نرخ رسمی ارز با سیاست نرخ ارز حقیقی می تواند راه گشا باشد.

مسئله با اهمیتی که در گذشته نیز بارها در دیدبان اشاره شده که تورم و نرخ ارز را دو بازوی مالی و پولی در هماهنگی با یکدیگر می تواند کنترل کنند و در صورتی که بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره و با ابزار پولی به جنگ تورم برود سیاست مالی ناهماهنگ می تواند اقدامات بانک مرکزی را خنثی کند. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که دولت بودجه انبساطی برای سال آتی تدوین کرده کار را برای بانک مرکزی در کنترل تورم سخت خواهد کرد. در کنار این مسئله استفاده ابزاری دولت در تامین مالی از بانک ها نیز مسیله دیگری است که منجر به افزایش پایه پولی شده و نقشه های بانک مرکزی را نقش بر آب می کند.

بسیاری از صادرکنندگان نیز از اعمال این سیاست انتقاد می کنند و اقتصاد دانان اعلام می کنند که این سیاست فقط در حلقه اول تولید قیمت سود صادرکنندگان را کاهش میدهد و در مرحله های بعدی تولید و مصرف با نرخ آزاد قیمت گذاری شده و عایدی آن نصیب معیشت مردم نمی شود بلکه درآمدی که از تولید کننده دریغ شده به عنوان رانت کام‌ دلالان را شیرین خواهد کرد.

پایگاه خبری اتاق ایران نیز این روز ها از سیاست تثبیت نرخ ارز گلایه می کند و اثرات اقتصادی آن را بر تولیدکننده و‌اقتصاد می سنجد. مرکز پژوهش های اتاق ایران شامخ اقتصادی را برای ماه آذر اعلام کرده است، در این شرایط شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم خریداری شده در آذرماه نسبت به آبان کاهش محسوسی را تجربه کرده و از ۵۱.۲۶ به۴۶.۴۱ رسیده است. به عقیده صادرکنندگان به خاطر افزایش نرخ ارز فروش تولیدکنندگان مواد اولیه کم شده و تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه مشکل دارند .‌با تثبیت نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری قیمت فروش متناسب با قیمت ارز تغییر نمی کند دارندگان مواد اولیه از فروش در قیمت پایین امتناع کرده و قیمت ها را بالا برده اند. در این شرایط رشد نرخ ارز تقاضای مشتریان را کاهش داده است و بلافاصله اولین ترکش های قیمت گذاری دستوری و نوسانات نرخ ارز بر پیکره تولید اصابت کرده است.

گواهی سکه با فرزین نفس می کشد

سکاندار جدید بانک مرکزی به سیاست های رییس پیشین بانک مرکزی در بازار سکه توجه زیادی ندارد. علی صالح آبادی در اواخر دوران مدیریت خود محدودیت های زیادی را بر معاملات گواهی سکه وضع کرد، از کاهش مداوم دامنه نوسان این بازار تا ممنوع الخرید کردن دارندگان بیشتر از ۱۰۰ سکه که توسط بورس کالا و به درخواست بانک مرکزی اعلام شد.

بررسی های اکو ایران از حجم معاملات انواع گواهی سکه و سکه سلف بانک مرکزی نشان می دهد که در هفته آخر مدیریت علی صالح آبادی که بازار سکه روند صعودی داشت و رییس پیشین بانک مرکزی محدودیت های بیشتری بر معاملات گواهی سکه اعمال کرده بود، حجم معاملات سکه سلف بانک مرکزی رشد قابل توجهی را ثبت کرد به طوری که در شرایطی که حجم معاملات گواهی سکه به خاطر قفل شدن در صف خرید و کاهش دامنه نوسان کاهش زیادی را ثبت کرده بود، معاملات سکه سلف بانک مرکزی بیشترین حجم معاملات هفتگی را از زمان شروع ثبت کرد‌. مسئله ای که نشان می دهد احتمالا بازارساز در آن زمان به دنبال هدایت نقدینگی برای خرید سکه سلف با هدف جمع کردن نقدینگی بوده است.

با روی کار آمدن محمدرضا فرزین، فشار از روی گواهی سکه کم شده ، حجم معاملات گواهی سکه بهبود پیدا کرده و گپ قیمتی گواهی سکه با بازار آزاد در حال کاهش است، مسئله ای که نشان میدهد بازارساز به دنبال مسائل بنیادی تر برای کنترل بازار ارز و سکه است.

رییس جدید بانک مرکزی لیدرها ی بازار سرمایه را تغییر داد

با اعلام سیاست تثبیت نرخ ارز در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان توسط رییس جدیدالورود بانک‌مرکزی، اقبال نسبت به سهام دلاری کاهش پیدا کرد و ورق به سمت سهام ریالی برگشته است. در این هفته سهام خودرویی عملکرد بهتری داشته و گروه بانکی روز قبل در بازار منفی با افزایش تقاضا همراه شدند. رنج مثبت لحظه آخری گروه خودرو و بازدهی مثبت گروه بانکی در روز قبل تایید میکند که نبض مثبت بازار سرمایه فعلا در دست سهام ریالی است.