دنیای اقتصاد روز قبل اعلام کرد که احتمالا افزایش سود بانکی تا سطح ۲۰ درصد مجاز شده است. در حالیکه شورای پول و اعتبار سقف سود بانکی را برای سپرده های یک ساله ۱۶ درصد اعلام کرده بود، طبق اعلام بانک مرکزی افزایش سود سپرده های بانکی تا سقف ۲۰ درصد مجاز است و بیشتر از آن تخلف محسوب می شود.

با این حساب می توان نتیجه گرفت که احتمالا مجوز افزایش سود بانکی تا سطح ۲۰ درصدی به بانک های داده شده است.

 در شرایطی که نرخ بهره واقعی به شدت منفی است و تورم بالای موجود در جامعه موجب هجوم نقدینگی به سایر بازارها برای حفظ ارزش پولش شده است، رشد سود بانکی باید به گونه ای باشد که در برابر سفته بازی یک سلاح موثر شود تا قدرت کافی را برای جذب موثر از جامعه داشته باشد.

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در هنگام ورود به ساختمان شیشه‌ای میرداماد از تثبیت نرخ ارز نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان گفت، ولی چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که تثبیت رسمی نرخ ارز مغایر با قانون است زیرا باعث تحریک تقاضا و کاهش عرضه ارز می شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کشور نیز پس از آن اعلام کرد که دولت به دنبال ثبات نرخ ارز در سامانه نیما است اما سیاست ثبات با ایجاد نرخ ثابت متفاوت است و دولت به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز پیرامون نرخ نیما است. پس از چندروزی که از این خبر می گذرد، بررسی قیمت دلار نیما نشان میدهد که نرخ نیمایی ارز در محدوده ۲۸ هزار و پانصد تومان باقی مانده و تغییری نکرده است،‌ مسئله ای که نشان می دهد اختلاف سلیقه در ارکان اقتصادی کشور نتوانسته بر سیاست بانک مرکزی اثر بگذارد و آن را تغییر دهد.

در شرایطی که بازار ارز تشنه اخبار مثبت اقتصادی برای نزولی شدن است و تحلیلگران مدت زیادی است که ریسک خرید ارز را بالا می دانند و سیگنال نزولی می دهند اخبار سیاسی منفی در بزنگاه های قیمتی نگذاشته دلار تهران به محدوده های پایین تر قیمت نفوذ کند‌.

اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در بروکسل اعلام کرده که اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را علیه ایران و بلاروس وضع خواهد کرد و به دنبال تعمیم تحریم های روسیه بر این دو‌کشور است، وعده تحریم های سختی که می تواند حتی با وجود احیای برجام بازار ارز را تهدید کند ریسک سیاسی در بازار ارز را افزایش می دهد.

حباب ربع سکه آب رفت

  در حالیکه بازارها به دنبال اظهار نظر جدی اعضای فدرال رزرو در خصوص رشد نرخ بهره و اقدامات انقباضی بودند، سکوت جرومی پاول رییس فدرال رزرو در این مورد بلندپروازی معامله گران اونس طلا را تحریک کرد و اونس جهانی طلا تا محدوده ۱۸۷۰ دلار رشد کرد.

در شرایطی که سکه امامی روز قبل نوسان چندانی نداشت، ربع سکه با نزولی شدن مانع از افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه شد،روز قبل ۶۰۰ هزار تومان از حباب ربع سکه آب شد و معامله گران ربع سکه از ترس افزایش عرضه ربع سکه و کاهش حباب آن، بیشتر از همه بازارهای طلا عقب نشینی کردند.

اهمیت بازار سرمایه در تنظیم بازارها

بررسی های اکوایران نشان می دهد که عرضه ربع سکه در بورس کالا احتمالا حدود چهارهزار میلیارد نقدینگی را از سطح جامعه جذب خواهد کرد، بازار سرمایه از زمان دولت حسن روحانی اهمیت و توانایی خودش را در کمک به تامین مالی از طریق فروش اوراق نشان داده است.

فروش اوراق و سهام تحت تملک دولت، عرضه قطعات سکه،فروش خودور و نگهداری نقدینگی در غالب سهام همه ابزاری است که با کمک بورس باعث جذب نقدینگی شده است و بازار سرمایه را به تکیه گاهی مطمئن برای تنظیم بازارها تبدیل کرده است.

ریسک‌های سیاسی در اقتصاد افزایش پیدا کرده و بررسی ها از زمان دولت آقای احمدی نژاد نشان میدهد که در زمان افزایش ریسک های سیاسی دولت ها به دنبال کنترل تورم و رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه از طریق جذب  نقدینگی هستند.