به گزارش اکوایران، برخی فعالان ارزی معتقد هستند افزایش ارزش دلار در شهرهای مرزی زمینه‌ساز رشد قیمت این ارز در بازار داخلی شده است. به عنوان مثال، گفته می‌شود تقویت ارزش دلار در سلیمانیه عراق موجب شده تقاضا در این بازار همسایه افزایش پیدا کند و بخشی از ارز از بازار داخلی به سوی آن روانه شود.

در کنار این، گفته می‌شود که دیگر مانند سابق دلار از افغانستان و عراق وارد ایران نمی‌شود و همین مساله موجب شده است که تامین اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داخلی دشوار شود.  

در انتهای هفته، بخشی از بازیگران ارزی سعی می‌کردند با تکیه بر این عوامل بیرونی، نوسانات ارزی داخلی را توضیح دهند. برخی از فعالان نیز به گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال در مورد سخت شدن تبادلات ارزی ایران و عراق اشاره کردند. وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد تشدید فشار بر ایران موجب کاهش ارزش پول عراق شده است.

بر اساس گزارش این رسانه، از زمانی که بانک فدرال نیویورک در نوامبر برای مقابله با قاچاق دلار به ایران نظارت‌ سختگیرانه‌ای اعمال کرده، بیش از ۸۰ درصد نقل‌ و انتقالات بانکی عراق مسدود شده‌ است؛ عاملی که زمینه‌ساز ضعف اقتصاد این کشور و کاهش ورود ارز به ایران شده است.

برخی معامله‌گران با تکیه بر افزایش تقاضا برای دلار در شهرهای همسایه باور دارند که قیمت اسکناس آمریکایی در هفته جاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با این حال، بخش دیگری از فعالان باور دارند که در ابتدای بهمن، با قدرت‌نمایی بازارساز، دلار در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.