به گزارش اکوایران، بازار طی دو هفته گذشته دچار نوسانات رفت و برگشتی شده است. طی هفته قبل هم بین 42 تا 45 هزار تومان نوسان رفت و برگشتی داشت. یک روند تکراری هم در بازار دیده می‌شود؛ یک روز در میان رنگ بازار عوض می‌شود، یک روز افزایشی است و روز بعد کاهشی. در روز شنبه که دلار کانال 44 را از دست داد معتقد بودند که اگر شوک منفی به دلار وارد نشود، به کاهش خودش ادامه می‌دهد اما دقیقا در روز یکشنبه شوک منفی زده شد.

دلار هرات که در شنبه به حمایت ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود، یکشنبه در اولین نرخش در 43 هزار و 600 تومان باز شد و تا قبل از اعلام نرخ رسمی بازار، به سمت پایین حرکت کرد و به حمایت شنبه رسید. اما با اعلام اولین نرخ دلار در بازار متشکل و صرافی ملی، شروع به افزایش کرد. اولین نرخ صرافی ملی با 300 تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی شنبه باز شد و بدون تغییر هم بسته شد. با اینحال، معامله‌گران از صرافی ملی سیگنال افزایشی گرفتند. البته تحرکات سیاسی نظامی هم در این بالا رفتن تاثیرگذار بود. می‌شود گفت اتفاق شب شنبه در اصفهان، نرخ صرافی ملی و عدم عرضه‌ای که یک هفته است بازارساز دارد از آن حرف می‌زند، باعث شده است تا دلار یک بار دیگر کانال 44 را ببیند. در این سه مورد از همه مهم‌تر، افزایش سطح نااطمینانی‌ها بود که بازار را خریدار کرد. البته مشاهده میدانی هم نشان می‌داد که بازارساز سیگنال افزایش عرضه به بازار نمی‌دهد. مثلا صرافی ملی در روز یکشنبه جای 5 هزارتا، 2 هزار دلار با نرخ تابلو می‌داد. یا صرافی ملت که نرخ تابلوی آن 200 تومانی کمتر از صرافی ملی بود، اصلا فروش نداشت.

بازار یکشنبه در آخر وقت هم یک سورپرایز داشت و آن خبر نشست مطبوعاتی مشترک امیرعبداللهیان با وزیر خارجه قطر بود که در ابتدا بازار را کاهشی کرد. تلقی اولیه از این دیدار مثبت بود، اما پس از انتشار سخنان دو وزیر، ورق برگشت و بازار هم افزایشی شد.

در بازار سکه و طلا هم روندها مشابه بازار ارز بود. طلای ابشده مثل دلار، ‌صعودی بود و به بالای 9 میلیون تومان رفت، سکه وارد کانال 24 میلیون تومان شد و حتی 24 میلیون و 500 هزار تومان هم به چشم دید. نکته این دو بازار این بود که حبابشان نسبت به شنبه باز هم افزایش پیدا کرد. معامله‌گران می‌گویند خود این موضوع نشان می‌دهد که یا باید دلار بیاید بالا یا سکه و طلای آبشده بیاید پایین.

همچنان بحث داغ بازار ربع سکه است، روز یکشنبه در بورس کالا، 40 قطع ربع سکه در 16 میلیون و 763 هزار تومان فروخته شد. این در حالیست که قیمت بازار، 9 میلیون و 300 هزار تومان است. مجموعا در بورس کالای یکشنبه 5 هزار و 12 قطعه بین 8 میلیون و 201 هزار تا 16 میلیون و 763 هزار فروش رفته است.

درمورد فضای کلی بازار معامله‌گران می‌گویند سردرگمی زیادی دیده می‌شود. آن‌ها معتقدند تکنیکال یک طرف، اخبار یک طرف و ورود بازارساز هم طرف دیگر این ماجرا را شکل می‌دهد. از نظر آن‌ها این مثلث باعث شده تا چارت دچار رفت و برگشت شود و حتی نرخ هم در این شرایط هنگ کند. این 3 ضلعی بازار را کاملا بهم ریخته است.

آخرین نکته‌ای که در بازار یکشنبه جلب توجه می‌کرد، تقاضای بالا برای دینار عراق بود. گفته می‌شود به خاطر بسته شدن حساب‌ها بین ایران و عراق، تجاری که با عراق کار می‌کنند باید دینار با خودشان ببرند. البته یک نظر دیگر هم وجود دارد که می‌گویند نرخ برابری دینار قوی می‌شود. این گروه معتقدند که دینار در یک ماه گذشته 10 درصد ریخته است و الان وقت خرید آن است. اما معامله‌گران باسابقه‌تر باتوجه به تجربه لیر که قبلا این اتفاق افتاده است، توصیه می‌کنند که چنین کاری نکنید.