به گزارش اکوایران، معامله‌گران بازار سرمایه دلیل منفی‌های این روزهای بازار سهام را نامه رییس شورای رقابت خطاب به رییس سازمان بورس می‌دانند که دستور توقف عرضه خودرو در بورس کالا را داده بود.

عرضه خودرو در بورس کالا و استقبال از سهام خودرویی یکی از دلایل رشد بازار سهام و ایجاد روند صعودی در بازار سرمایه بوده است که با خبر توقف عرضه، افزایش اختلافات میان طرف های موافق و مخالف و مشخص نشدن نتیجه اختلافات، بازار سرمایه به آتش سهام خودرویی سوخت و خروج پول از بازار سرمایه شدت گرفت.

حقوقی در صف های فروش خوب می خرد ولی ترسی که از این شرایط در دل سهامدار ایجاد شده باعث می شود فعلا به بازار وارد نشود. شتاب منفی کاهشی در بازار سرمایه باید کاسته شود و کف سازی در محدوده حمایتی جدید انجام شود تا اطمینان به بازار برگردد و خروج پول به ورود پول تبدیل شود. ولی آنچه که خروج پول از بازار سرمایه را برای بازار ارز حساس میکند سطح ریسک های سیاسی است. پول های خارج شده از بازار سرمایه برای نجات از آتش تورم بر ریال، برای ورود به هر بازار که چراغ سبز نشان دهد عجله می کنند و همین مسئله نگرانی ها برای بازار ارز که در این روزها مثبت هایش به منفی ها‌ چربیده و برای خریداران سود بیشتری از بازار سهام داشته افزایش می دهد.

در صورتی که در زمان اصلاح شاخص کل بازار سرمایه، نگاه ها به بازدهی بازار ارز مثبت شود مسئله خروج پول از بازار سرمایه می تواند به یک تهدید برای بازار ارز تبدیل شود.

این روزها خبر بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه داغ است، این قانون در زمان دولت حسن روحانی زمانی که امیدها از احیای برجام به خاطر فشارهای ترامپ رنگ باخته بود در حال بررسی بود ولی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و کاهش سخت گیری ها برای فروش نفت در آن زمان بررسی این قانون را به حاشیه برد. حال تاریخ تکرار شده و داغ شدن بررسی این موضوع یادآور این موضوع است که امیدها از احیای برجام کاهش پیدا کرده است. مالیات بر عایدی سرمایه می تواند ورود پول به بازار خودرو ، ماشین و تا حدودی سکه را تحت تاثیر قرار دهد ولی برای بازار ارز شرایط فرق میکند. دولت شاید جزییات معاملات دلار سهمیه ای را داشته باشد و بتواند از آن مالیات بگیرد ولی آنچه که در ایران و کشورهایی که معاملات بازار سیاه ارز دارند بر قیمت بازارها اثر می گذارد معاملات بازار آزاد یا بازار سیاه ارز است که شفافیت مالی ندارد و بررسی دقیق آن سخت خواهد بود. بازارها چون به دنبال حداکثر کردن سود خود هستند بالاترین نرخ را مبنا قرار می دهند و چون حداکثر قیمت دلار به بازار آزاد برمیگردد به طور طبیعی در طول زمان دلار آزاد مبنای قیمت گذاری در بازارها می شود و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که شفافیت مالی در این بازار به خاطر محدودیتها و غیر قانونی بودن آن کم است و نمی توان با استفاده از قانون مالیات بر عایدی سرمایه این بازار را منفی کرد.

چرا بازارساز به دنبال فروش سنگین ربع سکه نیست؟

استقبال از ربع سکه خیلی بالا نیست زیرا بانک مرکزی آن را با فاصله کمتری از انتظار بازار به فروش می رساند و کف قیمتی در معاملات ربع سکه بورسی هر روز بالاتر می آید بررسی این مسئله نشان می دهد که بازار ساز می خواهد با عرضه ربع سکه در سقف‌های قیمتی ربع سکه، فشار حباب در این بازار را کمتر کند

ولی نزدیکی قیمت ربع سکه به قیمت بازار ساز، سایه رانت ناشی از اختلاف قیمت ها را خنثی می کند. شاید به همین دلیل است که بازار ساز در قیمت های پایین دست به عرضه نمی زند.

راه دراز بازار سرمایه برای جبران تورم

بازار سرمایه این روزها تب کرده است و بالا گرفتن تب فروش باعث خروج پول از این بازار شده است، در حالیکه روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد حقوقی ها به خوبی در منفی های کامل سهام را خریداری می کنند، واکنشی که علی‌رغم حفظ قدرت نقدشوندگی در بازار سرمایه باعث شده این تصور تقویت شود که حقوقی هم بازار سرمایه را ارزنده تلقی می‌کند. تحلیلگران با مقایسه بازدهی سایر بازارها با بازار سرمایه مدعی هستند که بازار سرمایه در مقایسه با دلار بالای چهل هزار تومانی راه درازی دارد تا خودش را به تورم در بازارها برساند.