به گزارش اکوایران، شورای پول و اعتبار در جلسه 11 بهمن ماه سال 1401، مصوبه پیشین خود در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح و آن بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» ارتقاء داد. 

بر این اساس شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

رئی کل بانک مرکزی گفته قصد دارد این مرکز به یکی از بزرگترین مراکز معاملاتی منطقه خاورمیانه تبدیل شود اما در مرحله نخست، قرار است معاملات ارز و سکه و درج قیمت ارز و قیمت سکه در این مرکز انجام شود.

این مرکز در راستای سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارزی ماه‌های اخیر راه‌اندازی شده است و به‌واسطه آن مداخله بانک مرکزی در بازار آزاد و نرخ‌سازی بازارساز ارزی به اوج خود می‌رسد.

بر اساس این گزارش، مراسم آغاز به‌کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - و جمعی از مدیران فعلی و سابق بانک مرکزی و تعدادی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور از جمله نمایندگان کانون صرافان، صبح امروز (سه‌شنبه 2 اسفند) برگزار شده است.

فرزین در مراسم رونمایی از این مرکز، گفته «نرخ بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دائمی داشته و بیشتر از سایت‌هایی با اهداف خاص نشأت می‌گیرد. باید جایی را درست می‌کردیم که جایگزین بازار آزاد شود و به همین دلیل مرکز مبادله را راه‌اندازی کردیم. فرایند تعیین قیمت در مرکز مبادله بصورت کشف قیمت روزانه است. امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم داشت.»

با اعلام رونمایی از مرکز مبادله، نرخ‌های پیشین اعلامی در سایت بازار متشکل ارزی حذف شده و هم‌اکنون دو تابلوی «دلار اسکناس» و «دلار حواله» بدون قیمت در این سایت دیده می‌شود.

فرزین: مرکز مبادله جایگزین بازار می‌شود / امروز آمار ارز تخصیصی رشد می‌کند