به گزارش اکوایران، در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به اقدامات تندروانه‌تر فدرال رزرو در ادامه سیاست های انقباضی، به‌ویژه پس از محقق شدن تورم قوی‌تر از حد انتظار در ژانویه، قیمت‌های شمش طلا در این هفته در بازه ی قیمتی محدودی رو به پایین معامله شدند. این موارد، همراه با نشانه هایی از ادامه ی قدرتمندانه ی اقتصاد ایالات متحده، به فدرال رزرو فضای کافی برای ادامه افزایش نرخ بهره می دهد و این امر موجب شده تا سایه سنگین دلار بر طلا هرگونه برگشت قیمت در کوتاه مدت را مانع شود.

انتظار می رود که صورتجلسه فدرال رزرو که در اواخر روز چهارشنبه منتشر می شود، تاکید این بانک بر ادامه سیاست های قبلی را تکرار کند.

تمرکز این هفته همچنین بر شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی در روز پنجشنبه است که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو است که انتظار می رود این شاخص هم شانه به شانه شاخص بهای مصرف کننده در ژانویه نسبتاً بالا باقی بماند و می تواند یک شوک منفی دیگر به طلا وارد کند.

با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره می تواند به رشد شاخص دلار و ادامه افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری بیانجامد، هزینه فرصت نگهداری طلا را برای سرمایه گذاران افزایش می دهد چرا که افزایش نرخ بهره خبر بدی برای دارایی های بدون بازده مانند طلا و سایر فلزات گرانبها است.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد شاخص‌های PMI ایالات متحده نیز برای ماه فوریه قوی‌تر از حد انتظار بود. هرگونه نشانه‌ای از قدرت اقتصاد ایالات متحده به فدرال رزرو این امکان را می دهد تا نرخ‌های بهره را در سطوح بالاتر از حد انتظار و برای مدت طولانی تر از آنچه قبلا بنظر می رسید بالا نگه دارد. این گمانه زنی در میان سرمایه گذاران در شرایطی در حال تقویت است که ادبیات هفته های اخیر بانک مرکزی امریکا هم نشان داده است که سیاست گذاران خود را برای این امر آماده نگه داشته اند.

اما از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد کند شدن آهنگ رشد اقتصادی بعنوان عارضه ی بسیار محتمل اجرای سیاست های انقباضی در ایالات متحده همچنان پابرجاست، به خصوص که سایر داده‌ها در روز سه‌شنبه نشان دادند که بازار مسکن تحت فشار است. نباید فراموش کرد که بازار مسکن کماکان بزرگ ترین بازار ایالات متحده است که شرایط اقتصادی عمومی را انعکاس می دهد.

نیم نگاهی به سایر بازارهای فلزی

سایر فلزات گرانبها نیز در معاملات روز چهارشنبه در بازه ی قیمتی محدودی قرار دارند. معاملات آتی پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 945.95 دلار در هر اونس رسید، در حالی که نقره در بازار آتی با اندکی افزایش در سطح 21.900 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

در عین حال، فلزات صنعتی بدنبال شاخص‌های PMI بهتر از حد انتظار ایالات متحده تشویق شدند و معاملات آتی مس در روز سه‌شنبه به شدت افزایش یافت.

معاملات آتی مس با عیار بالا در روز چهارشنبه پس از افزایش 0.8 درصدی در جلسه قبل، حول بالاترین حد سه هفته اخیر 4.2170 دلار در هر پوند در نوسان است.

یکی دیگر از عواملی که از قیمت فلز قرمز در بازارها حمایت نمود خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اقتصادی در چین است، به‌ویژه پس از اینکه این کشور در هفته جاری نرخ بهره را در سطوح پایین‌تری نگه داشت. بهبود عملکرد اقتصادی در چین می تواند به بهبود تقاضا در فلزات صنعتی کمک کند و این چیزی است که تنور بازار مس را گرم نگه داشته است.