اکوایران: مهمترین پرسش بازار ارز، جابجایی قیمت‌ها در روزهای تعطیل بود. برخی سوال می‌کردند چه اتفاقی افتاده که در روز تعطیل قیمت دلار بین ۴ تا ۵ هزار تومان بالا رفته است؟

گروهی از معامله‌گران به یکسری از اخبار منفی در حوزه سیاست خارجی در آخر هفته اشاره داشتند. اخباری مثل بسته تحریمی اروپا، بستن سفارت انگلیس در تهران از جمله خبرهایی بود که می‌گفتند اثر منفی انتظاری داشته است. یکسری‌ها پیش‌فروش خودروهای وارداتی‌ را موثر می‌دانستند. دلیل این دسته از معامله‌گران این بود که برای پیش‌فروش خودروها یک شرط گذاشته‌اند که پیام ناخوشایندی دارد. شرط آن، پیش‌پرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی بدون مشخص شدن زمان و نحوه تحویل خودرو است. آن‌ها معتقدند که چنین شرطی نشانه‌ای از این است که یک جای کار می‌لنگد. 

اما هستند معامله‌گرانی که تاکید دارند بازار الان دنبال بهانه‌ است و هر خبری فاز هیجانی به بازار می‌دهد. یکسری‌ها هم که عمیق‌تر به اتفاقات بازار نگاه می‌کنند، معتقدند نوسان‌های اخیر تحت تاثیر جوسازی‌ها برای نشست شورای حکام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آن‌ها می‌گویند در مقاطع قبلی هم روی همین نشست‌ها و روی صدور قطعنامه جوسازی می‌شد اما بعد که قطعنامه جدی صادر نمی‌شد التهاب بازار کمی فروکش می‌کرد و تا فاز بعدی، قیمت‌ها در یک سطح محدود نوسان پیدا می‌کرد.

اتفاق عجیب بازار، جابجایی قیمت دلار در هرات در چهار کانال بود. دلار هرات در ۵۴ باز شد، رفت پایین در 53 و دوباره افزایشی شد تا 56 هم رفت و در 55 بسته شد.

اتفاق شنبه، بازگشت ارز سهمیه‌ای به بازار بود. بانک مرکزی تخصیص ارز سهمیه‌ای را از سر گرفت و قیمت دلار سهمیه‌ای ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان روی تابلوی صرافی‌ها رفت. درمورد این سیاست معامله‌گران دو دسته شدند. دسته اول اعتقاد داشتند تخصیص دلار با قیمت سهمیه‌ای اثری روی قیمت‌ها ندارد. اما گروه دوم معتقد بودند در فضایی که جنس در بازار کم است، دلار سهمیه‌ای تب‌بر بازار است. یکی از انتقادهای این روزهای بازار حذف و اضافه‌های مقرراتی است. معامله‌گران از بازارساز سوال می‌کنند چرا در روزهای اخیر تعداد مصوبات بالا رفته و مثه انتخاب واحدها با حذف و اضافه روبرو است؟ 

در بازار طلا و سکه هم کماکان اعداد حباب برای معامله‌گران هشداردهنده‌ است. حباب سکه به نزدیک ده میلیون تومان رسید و حباب طلای آبشده هم که نهایتا ۳۰۰ هزار تومان بود در روز شنبه در مرز یک میلیون بود.