به گزارش اکوایران، بازار مبادله ارز در سومین روز هفته (دوشنبه، 8 اسفند 1401) شاهد درج قیمت یورو و درهم امارات بود.

رونمایی از نرخ یورو و درهم در مرکز مبادله

تازه‌ترین عدد درج‌شده در تابلوی مرکز مبادله برای قیمت یورو امروز 45 هزار و 452 تومان اعلام شد.

همچنین قیمت درهم امروز 8 اسفند 1401 نیز در تابلوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران 117,338 ریال یعنی حدود 11 هزار و 734 تومان است. نرخ‌های حواله دلار، یورو و درهم نیز در این مرکز به ترتیب 374,716 ریال، 395,239 ریال و 102,033 ریال است.

قیمت دلار مبادله‌ای قد کشید

دلار مبادله در دو روز ابتدای کار این مرکز در کانال 41 هزار تومان معامله شد اما دیروز وارد کانال 42 هزار تومان شد و در بازار امروز از مرز 43 هزار تومان عبور کرد. قیمت دلار امروز 8 اسفند 1401 در مرکز مبادله 43 هزار و 92 تومان بوده است. روز گذشته دلار مبادله‌ای در محدوده 42 هزار و 680 تومان به کار خود پایان داده بود؛ بنابراین امروز قیمت دلار در این مرکز حدود 412 تومان رشد کرد.

دلار توافقی آب رفت

دلار توافقی دیروز طبق سایت کانون صرافان در محدوده 52 هزار و 926 تومان به فروش رسیده بود. امروز دلار توافقی در سایت مذکور آب رفت و در محدوده 51 هزار و 942 تومان معامله شد. 

تصویب اختیارات ویژه بانک مرکزی

یکی از خبرهای مهم امروز برای قیمت دلار، تصویب اختیارات ویژه به بانک مرکزی بود. آنطور که دولت منتشر کرده، شب گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا و دیگر اعضا و به ریاست ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد.

البته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره اختیارات ویژه بانک مرکزی برای مداخله در  بازار ارز  گفته تمامی صنایع کشور حتی مجموعه های دولتی شامل حوزه نفت و صنعت باید از بانک مرکزی تبعیت کنند و محدودیت دسترسی ایران به درهم پس از تحریم‌های روسیه، کذب است.

در روزهای گذشته هم دلار سهیمه ای و توافقی دوباره به صرافی ها برگشت  و بانک مرکزی سرفصل های 63 گانه مصارف ارزی کشور را اعلام کرده بود. فعالان بازار معتقدند به نظر می رسد دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا جلوی نوسانات دلار را بگیرد. 

مجلس شرایط ارزی فعلی کشور را پیش بینی کرده بود!

قالیباف هم در تازه ترین اظهارت خود درباره  نرخ ارز  گفته مجلس از ۴۰ روز قبل شرایط ارزی فعلی کشور را پیش بینی کرده بود.رئیس مجلس دو روز قبل هم بعد از جلسه غیر علنی مجلس و دولت  بدون اشاره به نتایج جلسه تاکید کرده بود که به جمع‌بندی خوبی در رابطه با  بازار ارز  رسیدیم.

اثر عراقچی در بازار ارز 

دیروز برخی شایعه‌ها درباره حضور دوباره عباس عراقچی در تیم مذاکرات هسته‌ای نیز موجب شد که میزان خریدها در بازار  ارز کاهش پیدا کند. البته برخی فعالان باور داشتند که عرضه حدود 700 میلیون دلاری بازارساز موجب شد که  قیمت دلار  نزولی شود.امروز  عراقچی مشاور وزیر امور خارجه دولت  روحانی  به ادعا مطرح شده در خصوص حضورش در کنار امیر عبداللهیان در سفر به ژنو  در ژنو برای مذاکره با غربی‌ها واکنش نشان داد و گفت: من اکنون که در تهران هستم و چنین چیزی نیست.وی درباره اینکه گفته شده قرار است او به تیم مذاکره کننده اضافه شود یا به این تیم کمک کند، گفت بنده مشاور هستم و هر کمکی لازم باشد، آمادگی دارم.

بازار دلار در انتظار یک سفر سیاسی 

در حال حاضر سفر احتمالی گروسی به تهران مورد توجه بازار قرار گرفته است. خبرنگار وال استریت ژورنال خبر داده است که امکان دارد رافائل گروسی در هفته آتی به تهران سفر کند. از نگاه برخی فعالان، احتمال سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می تواند به صورت موقت خریداران را در بازار ارز عقب براند.برخی فعالان باور دارند که با خروج خریداران، عرضه بازارساز اثر بیشتری بر روی نرخ دلار خواهد داشت.

امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از سفر مدیرکل آژانس به ایران برای مذاکره خبر داد و گفت: اطلاعات تکمیلی این برنامه به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

طلای جهانی ثابت ماند/ طلا 18 عیار رشد کرد 

قیمت طلا جهانی در بازار امروز نسبت به دو روز قبل تقریبا ثابت بود و در همان محدوده 1811 دلار به فروش رسید. در بازار داخلی ایران هم آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده امروز قیمت طلا 18عیار تا محدوده 2میلیون و 853 هزر و 700 تومان بالا رفته و و ظهر امروز در محدوده 2میلیون و 823هزار و 300 تومان به فروش رسید.

روز گذشته طبق سایت مذکور  قیمت طلا  با 2 میلیون و 772 هزار و 300 تومان به کار خود پایان داده بود. در واقع   قیمت طلا  امروز 50 هزار تومان گران تر از روز قبل بود.

قیمت سکه در بورس کالا چقدر شد؟ 

قیمت سکه در  بورس  کالا امروز  در زمان نگارش این گزارش 31 میلیون و 555 هزار تومان بود.