به گزارش اکوایران، پس از قطعنامه‌ها، تحریم‌ها و اخبار سیاسی منفی که منتشر می‌شد و بازار ارز را ملتهب می‌کرد، حالا رنگ و بوی اخبار سیاسی تغییر و بازار ارز را دچار نوسانات کاهشی کرده است. توافق با عربستان وزنه سنگینی بود که توانست قیمت دلار و به طور کلی ارز را پایین بکشد و اثر این تعامل سیاسی برای بازار ارز در پایان هفته بیشتر از تحریم‌های غرب در همان مدت بود.

این توافق، واکنش و پیام بسیاری از مقامات کشورها را به دنبال داشت و اعراب برای این اتفاق تبریک گفتند. در چنین شرایطی بازار ارز با سرعت در جهت حرکت به سمت حمایت‌ها قرار گرفت. معجزه دیپلماسی چنان بر بازار ارز تأثیر گذاشته و اسکناس آمریکایی را به سمت حمایت‌ها سوق داده که دیگر سازمان و ارگانی به فکر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز نیست و البته کسانی هم که در زمان صعود دلار بانک مرکزی را مسئول کنترل نرخ ارز می‌دانستند اکنون به نقش بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار اشاره‌ای نمی‌کنند و خبری هم از برخورد انتظامی با بازار ارز و افزایش سختگیری بر معاملات نیست.

حالا در اخبار و اظهارنظرها پیش‌بینی‌های خوش سیاسی دیده می‌شود که می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر اخبار کاهشی قرار دهد چرا که در موج کاهشی قیمت دلار، اقرار به اهمیت معجزه دیپلماسی برای بازار ارز اشکالی ندارد و هر کس به دنبال آن است که با اعلام خبرهای خوش سیاسی قدرت موج کاهشی نرخ ارز را تشدید کند. در چنین شرایطی بازار نه نگران خزانه بانک مرکزی و وضعیت منابع ارزی است که نیاز باشد از وضعیت مناسب منابع ارزی سخن به میان بیاید و نه دیگر از ارزپاشی و فروش سکه در بازار سخن گفته می‌شود قیمت دلار بدون تشکیل بازار جدید، رشد قابل توجه نرخ بهره، ارزپاشی و فروش سکه نزولی شده و حمایت‌ها با کمک مجزه دیپلماسی و با تکیه بر اخبار خوب سیاسی یکی پس از دیگری می‌شکند. هر چند قیمت دلار به محدوده های حمایتی که از قبل پیش‌بینی می‌شد رسیده است ولی گفته می‌شود خریداران همچنان استقبالی برای خرید نمی‌کنند. یکی از دلایل آن است که بر اساس آنچه تحلیل های بین‌المللی مطرح می‌کنند، برجام می‌تواند این بار از مسیر متفاوت و از کانال عربستان ادامه پیدا کند، دوم قدرت‌گیری چین به عنوان یک قدرت دیپلماتیک در منطقه می‌تواند قدرت غرب در تلاش برای منزوی کردن ایران را کم کند و سوم خبر آزادسازی و تبادل زندانیان و احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بار دیگر با تکیه بر شرایط به وجود آمده برای بازار ارز باورپذیرتر شده است. در چنین شرایطی که شرایط بر وفق مراد بازارساز پیش می‌رود آنچه که نگران‌کننده است، آن ست که با توجه به روند صعودی افزایش نقدینگی و در کشور طی این سال‌ها، بازارساز اجازه دهد دلار دچار حباب منفی شود که در اینصورت در مقابل خبر منفی هم آسیب‌پذیر خواهد شد و می‌تواند با تقاضای بیشتری در قیمت‌های پایین به سمت بالا حرکت کند.

حباب درهم منفی شد

روز قبل گفته می شد با برقراری توافق با عربستان قرار است درهم از کشورهای عربی به بازار ارز سرازیر شود، درهم مهم ترین نرخ موثر درپیش بینی قیمت دلار است و روز قبل حباب دلاری درهم منفی شد که از آبان‌ماه بی سابقه بوده است. تشکیل انتظارات نزولی در بازار ارز آن هم در شرایطی که اونس طلا با ورشکستگی بانک سیلیکون ولی روند صعودی به خود گرفته بود موجب شد تا قیمت سکه و طلا روند نزولی را در بازار طی کند.

حباب سکه امامی هم دقیقا پس از یک ماه که در بالای محدوده بیست درصد تثبیت شده بود به پایین محدوده بیست درصدی نفوذ کرد که با توجه به کاهش قیمت دلار نشان میدهد سکه امامی روز قبل بیشتر از دلار آزاد کاهش پیدا کرده است.

ریسک عرضه اولیه برای بازار سرمایه

شاخص کل بازار سرمایه هرچند روز قبل کمی منفی شد ولی چند روزی است که بالای محدوده یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی درجا می زند. بانکی ها روز قبل سبز پوش های شاخص بودند که با لیدری بانک تجارت توسط حقوقی ها به خوبی حمایت شدند. شاخص هم‌وزن ولی روز قبل بر خلاف شاخص کل مثبت بود که نشان دهنده برتری تقاضا در سهام کوچک است. سهام کوچک که در روزهای صعودی شاخص کل بازدهی چندانی کسب نکردند وضعیت بهتری نسبت به شاخص سازها دارند. بازار سرمایه در روزهای پایانی اسفند غالبا کم تقاضا و با تقاضای خروج پول همراه می شود در چنین شرایطی که تقاضای بازار سرمایه تحت فشار است عرضه اولیه در این هفته می تواند مابقی بازار سهام را با اصلاح قیمت و کاهش تقاضا مواجه کند.