به گزارش اکوایران، بررسی رفتار بازار در یک سال گذشته نشان می دهد که معامله گران سکه بیشتر تحت تأثیر تغییرات قیمتی و انتظارات افزایشی در بازار ارز قرار گرفته اند که ناشی از محرک های سیاسی و افزایش نقدینگی بوده است. در صورتی که هیجانات افزایشی در بازار سکه افزایش پیدا کند قیمت معامله سکه بیشتر از ارزش ذاتی آن می شود که به فاصله ارزش ذاتی سکه امامی و قیمت بازار در این شرایط حباب سکه می گویند.

در سال ۱۴۰۱ در شرایطی که معاملات در بازار ارز محدود شد بازارساز سقف معاملات را محدود کرد و در برخی روزهای افزایشی بازار ارز، جو انتظامی بر بازار حاکم می شد. سکه و طلا به عنوان دارایی که مستقیما تحت تأثیر نرخ دلار قیمت گذاری می شوند با افزایش تقاضا مواجه شدند.

سایه دلار بر قیمت سکه

در سال گذشته در شرایطی که دلار روند صعودی گرفت سکه امامی با شدت بیشتری افزایش پیدا کرد. سکه امامی سال گذشته را با قیمت ۱۲ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان آغاز کرد ولی در ادامه با توقف مذاکرات برجام و تقویت ارزش اونس در اردیبهشت ماه رشد کرد. در سومین ماه سال قیمت سکه با وجود رشد قیمت دلار به خاطر کاهش ارزش اونس طلا کاهش پیدا کرد. سقف حباب سکه که در سه ماهه ابتدایی سال جاری در محدوده ده درصدی قرار داشت و پس از نفوذ به این محدوده کاهش پیدا میکرد از سه ماهه دوم روند صعودی به خود گرفت و با وجود کاهش قیمت سکه امامی حباب سکه روند صعودی به خود گرفت.

اصلاح قیمت سکه با تعلیق مذاکرات برجام در پایان ماه سپتامبر متوقف شد و در نهایت در مهرماه طلسم اصلاح قیمت در بازار سکه شکسته شد و سکه امامی وارد یک روند صعودی پرقدرت شد‌.

شکل گیری انتظارات افزایشی در بازار سکه و کنترل و نظارت قیمتی بیشتر در بازار ارز باعث شد تا بخشی از انتظارات افزایشی و تقاضای دلار به بازار سکه منتقل شود و سرازیر شدن تقاضای احتیاطی به بازار سکه باعث افزایش حباب سکه به سطوح بی سابقه شد سکه امامی که در نیمه ابتدایی سال در پایین کانال ۱۵ میلیون تومانی محبوس بود در شش ماهه دوم سال نسبت به شهریور ماه بیش از دو برابر شد.

در این شرایط با ورود رییس جدید بانک مرکزی به ساختمان میرداماد عرضه ربع سکه برای کنترل افزایش حباب ربع سکه در دستور کار دولت قرار گرفت ولی اوراق سلف سکه بانک مرکزی که در بورس کالا منتشر شد نتوانست در برابر رشد حباب سکه مقاومت کند و حباب سکه امامی حتی به نزدیکی محدوده سی درصد در هفته ابتدایی اسفند رسید. حباب بالای سکه باعث شد کاهش قیمت دلار در هفته دوم اسفند سقوط تندتری را برای سکه امامی ثبت کند ولی در ادامه با افزایش تقاضای شب عید قیمت سکه و دلار بخشی از کاهش خود را جبران کرد تا بازدهی ۱۳۹ درصدی برای سکه امامی در پایان سال ۱۴۰۱ ثبت شود.