به گزارش اکوایران، نگاهی به قیمت دلار  در 12 ماه سال گذشته نشان می دهد که اسکناس آمریکایی در بیشتر ماه های سال 1401 بازدهی مثبت را ثبت کرده است. 

بازدهی 84 درصدی دلار در سال 1401

قیمت دلار که در ابتدای فروردین در کانال 26 هزار تومان و بر روی 26 هزار و 550 تومان قرار داشت در آخرین روزهای اسفند 1401 بنا به روایت برخی سایت های داخلی به 48 هزار و 500 تومان رسید. بررسی ها نشان می دهد بازدهی نرخ دلار  در سال گذشته تقریبا 84 درصد بوده است. 

در بین ماه های سال آخرین ماه پاییز و دومین ماه زمستان بیشترین بازدهی را ثبت کرده اند. بازدهی دلار در بهمن 13/4 درصد و در آذر 11/5 درصد محاسبه شد.

اما در ماه بهمن چه اتفاقی افتاد که دلار بیشترین بازدهی ماهانه را به خود اختصاص داد؟ 

قیمت دلار در بهمن تقریبا 3 هزار و 500 تومان افزایش را تجربه کرد. نرخ دلار در دی ماه با شوک جابه جایی رئیس کل بانک مرکزی (عزل صالح آبادی و ریاست محمدرضا فرزین) دنده معکوس زد اما در بهمن بازیگران افزایشی با جوسازی درباره اقدامات پارلمان اروپا، نرخ دلار صعودی شد. 

در این ماه خبر آمد پارلمان اروپا تصمیم گرفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد. این خبر کار فرزین را دشوار کرد و ورق در بازار ارز تهران به نفع معامله گران افزایشی برگشت. برخی از بازیگران ارزی در روزهای ابتدایی بهمن ماه با جوسازی در رابطه با این خبر در موقعیت خرید قرار گرفتند و مدعی بودند دلار به زمان انتصاب فرزین برگشته بود. 

سایه آمریکا بر قیمت دلار

در روزهای یاد شده علاوه بر سیگنال های اروپایی،  آمریکا نیز بر سر  قیمت دلار در عراق سایه انداخت. وال استریت ژورنال گزارش داده بود که آمریکا در حال بستن مسیر دلار به ایران و عراق است. آن طور که در این گزارش آمده بود تشدید فشار بر ایران موجب کاهش ارزش پول عراق شده بود.گفته می شود تقویت ارزش دلار در بازار سلیمانیه موجب شده تقاضا برای این ارز در بازار همسایه بیشتر شود.

به عبارت دیگر با توجه به شکاف قیمتی در دو بازار تهران و سلیمانیه انتقال دلار از تهران به بازار مذکور بیشتر می شود.

 به گزارش این روزنامه، از زمانی که بانک فدرال نیویورک در نوامبر برای مقابله با قاچاق دلار به ایران نظارت‌ سختگیرانه‌ای اعمال کرد، بیش از ۸۰ درصد نقل‌ و انتقالات بانکی عراق مسدود شده، عاملی که زمینه ساز ضعف اقتصاد این کشور و کاهش ورود ارز به ایران شده بود. 

سیگنال دلار هرات و درهم به قیمت دلار

از طرفی هم تحلیلگران اقتصادی باور داشتند افزایش  قیمت دلار  در هرات و نرخ حواله درهم باعث رشد نرخ دلار شده بود.

از سوی دیگر عنوان «توافقی» از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی که نیازهای مردم و صرافی‌ها بر اساس آن پوشش داده می‌شد، به طور ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده حذف شد.

به عقیده فعالان بازار، فشار آمریکا به ترکیه و امارات درباره ایران و برجام، تنش های آذربایجان و تهران در مورد حادثه سفارت آذربایجان در تهران، انفجار در یکی از مراکز مهمات سازی وزارت دفاع و ردپای اسرائیل در این انفجار و... عامل اصلی تقویت انتظارات صعودی برای  نرخ دلار در تهران بود.

یکی از نکات مهم هفته دوم‌ بهمن نزدیک شدن نرخ دلار آزاد و رسمی بود. فعالان بازار می گفتند که معامله‌گران تصور می‌کردند بازارساز در دوران دهه فجر اجازه رشد قیمت را نمی‌دهد و به همین دلیل ترجیح دادند در شرایط کنونی اقدام به خرید معناداری نکنند.

 کمترین بازدهی نرخ دلار در تیر و اسفند 

بررسی ها نشان می دهد که کمترین بازدهی نرخ دلار در ماه تیر و ماه اسفند ثبت شده است. نرخ بازدهی دلار در تیرمنفی 0/3 درصد بود و در اسفند درمحدوده منفی 0/4 درصد محاسبه شد.  

بازار ارز تهران در اسفند ماه هیجانی شد. دلار در آخرین ماه سال به کانال های 50 و بنا به برخی روایت ها به کانال 60 هم نفوذ کرد.

با این حال بیشترین ریزش دلار در روز ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ رقم خورد. دلار در این روز 5 هزار و 600 تومان ریزش کرد و بر روی  ۴۵ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با ۷ اسفند تقریباً کاهش ۱۵ هزار تومانی را نشان می دهد. قیمت دلار در 28 اسفند در مقایسه با آخرین روز بهمن ماه تفاوت چندانی نداشت.  

 در روزهای پایانی سال به دنبال سفر گروسی به تهران موجی از انتظارات مثبت در بین معامله گران نسبت به احتمال احیای توافق برجام شکل گرفت.

اظهارات مثبت دو طرف ایرانی و اروپایی بعد از جلسه مهره های اصلی آژانس و مقامات سیاسی تهران که نتیجه آن عدم صدور قطعنامه از سوی شورای اتحادیه اروپا بود موجب شد بازیگران ارزی نسبت به چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور خوش بین شوند. البته بهبود روابط تهران و ریاض و توافق حاصل شده هم در کاهشی شدن نرخ دلار بی تاثیر نبود.