اکوایران: در نوبت صبح بازار شنبه، راه آبشده و تتر از دلار هرات جدا شد. دلار هرات در مرز مقاومت نوسان داشت، اما آبشده در مرز حمایت بود. عقب‌افتادگی تتر هم سوپرایز نیمه اول بازار بود. در نیمه دوم بازار قیمت‌ها تا حدودی به هم رسیدند. آن چیزی که سبب واگرایی در نیمه اول بازار شد اخبار منفی بود که درباره روابط ایران و غرب شنیده می‌شد.

در مجموع بازیگران اعتقاد دارند بازار کف‌سازی خودش را انجام داده است، اخبار منفی روند را صعودی می‌کند و اخبار مثبت به شرط اینکه در دلار سطح 40 هزار و ۸۵۰ و در سکه سطح ۳۰ میلیون تومان را بشکند روند را کاملا نزولی می‌کند. خیلی از معامله‌گران تصور می‌کنند بعد از تبادل زندانی بین یمن و عربستان، نوبت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در عید فطر است. پیش‌کسوت‌های بازار حدس می‌زنند اگر این خوشبینی محقق نشود امکان دارد جناح صعودی بازار از این عدم تحقق بهره‌برداری کند.

سوژه داغ در بازار، سقوط روبل روسیه بود. در یک سال اخیر روبل روسیه به عنوان الگوی موفق در برابر تحریم‌ها معرفی شده و حتی پیشنهادهایی درخصوص بهره‌برداری از الگوی روسی، مطرح می‌شد. رسانه‌های نزدیک به دولت هم وقتی مرکز مبادله راه افتاد از آن به عنوان اجرای مدل روسی در بازار ارز یاد می‌کردند.

سقوط اخیر روبل سوژه یکسری از آن‌ها شده بود، با این ذهنیت که تاب‌آوری مدل روسی تمام شده یا اتفاق اخیر فقط یک نوسان مقطعی است؟

نکته دوم بازار درباره رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو در بانک‌هاست. سوال معامله‌گران این بود که اگر این پول‌ها آزاد شود، کجا می‌رود؟ نکته جالب این بود که معامله‌گران دلاری حدس می‌زدند پول‌ها به بازار ارز نمی‌آید. بازار سهام و سکه و طلا بیشترین فراوانی را در مقصد این پول‌ها داشت. دلیلی که آن‌ها برای قطع ارتباط پول‌های سپرده‌گذاری برای پیش‌خرید خودرو و بازار ارز می‌آوردند، رنج بودن بازار تا اطلاع ثانوی است.

در بازار سکه هم مهم‌ترین بحث درباره سکه‌های مبادله‌ای بود. گفته می‌شود در بازار ربع‌سکه‌های مبادله‌ای را به عنوان ربع‌سکه غیربانکی می‌خرند یعنی کمتر از آن چیزی که قیمت آن است. بهانه‌ای که عنوان می‌شد، کیفیت ضرب ربع‌سکه‌هاست. در بازار می‌گویند ضرب این سکه‌ها کیفیت کمتری نسبت به سکه‌های قبلی دارد و دلیلشان هم ضرب این سکه‌ها در تیراژ بالاست.

البته بانک مرکزی این شایعه را تکذیب کرده اما همین شایعه بهانه‌ای شده که یکسری‌ها در کنار سکه بانکی و غیربانکی، سکه مبادله‌ای را هم اضافه کنند و قیمتش را پایین‌تر از بازار بخرند.