به گزارش اکوایران، دلار تهران از زمانی که در نیمه دوم اسفند شروع به اصلاح کرد و تعدیل شد، روی خط روند صعودی خود - که از شهریور بالای آن قرار گرفته و حرکت می‌کند - آرام گرفته است. رسم خط روند نزولی از روی مقاومت‌هایی که اخیرا قیمت دلار با برخورد به آن‌ها کاهش پیدا کرده، سبب ایجاد یک‌ مثلث روی نمودار تکنیکالی دلار شده که نشان می‌دهد دلار تهران در این مثلث گرفتار شده است.

آنطور که بررسی نمودار قیمت دلار نشان می‌دهد، دلار تهران وقت زیادی ندارد و باید به‌زودی تکلیف خود را برای خروج از این مثلث روشن کند‌. در صورتی که خط روند مقاومتی مثلث رو به بالا شکسته شود، آنگاه می‌توان انتظار داشت دلار روند صعودی به خود بگیرد و به سمت مقاومت‌های پیش رو حرکت کند، که ۵۴ هزار و 700 تومان و ۵۸ هزار و 200 تومان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مقاومت‌های بعدی هستند.

در صورتی که خط روند حمایتی مثلث رو به پایین بشکند، بر اساس نمودار تکنیکی دلار تهران روند نزولی به خود می‌گیرد و حمایت‌های ۴۹ هزار و 500 تومان و ۴۵ هزار و ۸۰۰ تومان مهمترین حمایت‌های پیش روی شاخص دلار خواهد بود.

به نظر می‌رسد تکلیف نمودار دلار در هفته آتی و پس از تعطیلات روشن شود ولی خبرهایی که می‌تواند در تعیین تکلیف روند اثرگذار باشد که برخی از آنها را در ادامه مرور می‌کنیم.

بهبود ارتباطات در خاورمیانه و ارتباط با شرق، از جمله عواملی است که از نیمه دوم اسفند مانع از سقف‌شکنی‌های دلار تهران شده است. ایران از پادشاهی عربستان برای سفر به ایران دعوت کرده و احتمال سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان یا بالعکس وجود دارد.

همچنین سفر وزیر اقتصاد در چهارچوب بانک توسعه اسلامی نیز می‌تواند دلار تهران را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا برخی کشورهای منطقه تا کنون در مشکلات مالی موفق به دریافت اعتبار از این بانک شده‌اند و این سفر می‌تواند نفوذ ایران در چرخه مالی منطقه را افزایش دهد.

خبرهای خوش از سفر وزیر اقتصاد در چهارچوب بانک توسعه اسلامی، یا اعلام تاریخ سفر ابراهیم رییسی به عربستان یا سفر پادشاهی عربستان به ایران می‌تواند مثلث ایجاد شده را در جهت کاهش قیمت‌ها و حرکت به حمایت‌های پایین‌تر بشکند.

پول‌های بلوکه‌شده برای خرید خودرو به زودی آزاد می‌شود و این مسأله نقدینگی قابل توجهی را در دسترس معامله‌گران قرار می‌دهد و در صورتی که تحت تأثیر افزایش تقاضای انباشته پس از تعطیلات قرار بگیرد، دلار تهران ممکن است مثلث را رو به بالا بشکند و حرکت دلار تهران به سمت مقاومت‌های اعلامی آغاز شود.

سطوح مهم سکه کدام است؟

قیمت سکه نیز چند وقتی است که درگیر اصلاح است. مقاومت ۳۳ میلیون تومان و حمایت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سطوح مهم پیش روی سکه امامی خواهند بود. قیمت اونس طلا حوالی مرز دو هزار دلاری نوسان می‌کند که رشد آن و تثبیت بالای مرز دو هزار دلار می‌تواند سکه را به سمت مقاومت ۳۳ میلیون و پس از آن ۳۷ میلیون حرکت دهد.

جهت حرکت اونس طلا و دلار تهران، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده آینده قیمت سکه امامی است که می‌تواند جهت حرکت این فلز گرانبهای داخلی را در آینده روشن کند.

لیدرهای بازار سرمایه کدامند؟

برخی سهم‌ها در بازار سرمایه در حال اصلاح هستند ولی جو کلی بازار سرمایه همچنان صعودی است. شمولیت برخی شرکت‌ها در قانون 50 درصدی باعث افزایش عرضه در برخی از سهام شده است ولی همچنان میانگین نقدینگی در سطح بالایی قرار دارد که مانع از سقوط شاخص کل می‌شود.

خوش‌بینی نسبت به گروه خودرو و شکست مقاومت‌های مهم در نمادهای مهم گروه خودرو و بانک ملت، مانع از نزولی شدن شاخص کل شده است.