به گزارش اکوایران، سکه رفاه در اولین روز این هفته به سقف تاریخی خود رسید. سکه رفاه اولین‌بار در تاریخ هشتم اسفند در کانال ۳۳ میلیون تومانی معامله شد و پس از آن روند اصلاحی معاملات این سکه بورسی همگام با اصلاحات قیمتی در بازار ارز و سکه آغاز شد.

سکه رفاه با افزایش هیجانات کاهشی در بازار با اصلاح ۲۸ درصدی تا پله آخر کانال ۲۳ میلیون تومانی نیز عقب‌نشینی کرد ولی در نهایت در اولین روز هفته جاری با تشکیل صف خرید بالای سقف تاریخی خود، مقاومت‌شکنی کرد و بالای آن تثبیت شد.

سکه بورسی رفاه در طول دوره معاملاتی از پایان شهریور روی خط روند حمایتی صعودی حرکت کرده و در سومین برخورد با خط روند مقاومتی که دو بار در حرکت اصلاحی خود با آن برخورد کرده بود موفق به شکست آن شده است.

این سکه پرتراکنش‌ترین نماد سکه بورسی است که همزمان با رشد قیمت‌ها در این نماد، حجم معاملات نیز رشد کرده است و روز قبل حجم معاملات روزانه فاصله قابل توجهی با میانگین حجم معاملات ماهانه داشته است. آنچه در تابلوی معاملات این سکه بورسی مهم‌تر از حجم معاملات روزانه به نظر می‌رسد، میزان معاملات حقوقی‌ها در این نماد است. از تاریخ چهارم اردیبهشت که میانگین قیمت سکه در محدوده نیمه کانال ۳۱ میلیون تومان بود تاکنون حقوقی‌ها به طور میانگین ۷۲ درصد از حجم خرید در معاملات سکه رفاه را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاه دقیق‌تر به معاملات سکه رفاه نشان می‌دهد که بیشتر حقوقی‌ها از زمان شروع اصلاح معاملات سکه اقدام به خرید کرده‌اند و حتی در ادامه اکثریت حقوقی‌ها همزمان با قرار گرفتن قیمت سکه رفاه در سقف و مقاومت‌شکنی آن اقدام به خرید کرده‌اند. بررسی صف‌های خرید متوالی و حجم خرید حقوقی‌ها مشخص می‌کند که احتمالا خریدهای حقوقی‌ها بر تشکیل صف‌های خرید اثر داشته است.

حجم معاملات پرتراکنش‌ترین سکه بورسی روز قبل رکورد زد و سکه رفاه بیشترین حجم معاملات از تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۱ را ثبت کرد. بررسی قدرت خرید نشان می‌دهد که خریداران دست برتر را در سمت خرید داشته‌اند.

در شرایطی که سکه رفاه در این موج صعودی تحت حمایت حقوقی‌ها بالاتر از بازار آزاد معامله می‌شود، روز شنبه محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در نامه‌ای به معاون ارزی تاکید کرد که تخصیص ارز به واردکنندگانی که اقدام به تهیه ارز از بازار آزاد کنند، ممنوع خواهد بود؛ نامه‌ای که بی‌اثر در توقف رشد قیمت دلار تهران در روز یکشنبه نبود ولی نگرانی رییس بانک مرکزی از احتمال اثرگذاری خریداران بنیادی و واردکنندگان بر موج‌ افزایشی کنونی را منعکس می‌کرد.

در شرایطی که دلار پیش‌تر تحت تأثیر اخبار سیاسی منفی خارجی افزایش پیدا می‌کرد، در موج صعودی اخیر دلار، فضای سیاست خارجی کشور به گونه‌ای نبود که قیمت دلار و سکه چنین شتابی بگیرد، ولی کنار هم قرار دادن نامه رییس بانک مرکزی به معاون ارزی در روز شنبه و رفتار حقوقی‌های پرتراکنش‌ترین سکه بورسی، احتمال این سناریو را هم به وجود می‌آورد که شاید بازیگران این موج افزایشی قیمت دلار و سکه، مردم عادی نباشند و پول‌های درشت‌تری به بازار وارد شده باشد.

در خرداد جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزاری خواهد شد و ایران و آژانس باید تا آن زمان اختلافات موجود درباره سه مکان مورد نظر آژانس را برطرف کنند؛ آن هم در شرایطی که هنوز خبری از پایان اختلافات به وجود آمده با آژانس منتشر نشده و تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر این جلسه به نفع ایران تمام نشود ایران به مکانیسم ماشه نزدیک‌تر می‌شود. در فرصت یک‌ماهه باقی‌مانده به نظر می‌رسد با رسیدن اولین خبرهای سیاسی مانند توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران و بالعکس، حساسیت برخی از خریداران برانگیخته شده و بازیگران سکه و متقاضیان اصلی مصرفی ارز از آرامش موجود در بازار ارز و سکه و جلب توجه موجود به بازار سرمایه و خودرو استفاده کرده و دست به خرید زده باشند.

توصیه کارشناسان به سهامداران

در شرایطی که بازار سرمایه پایان هفته قبل را اصلاح کرد، افزایش قیمت دلار امیدها را نسبت به ادامه‌دار بودن روند صعودی برانگیخت و معامله‌گران در سمت خرید قرار گرفتند. گروه خودروسازی هم در روز یکشنبه با رنج مثبت سبزپوش شد تا خیال معامله‌گران را از ادامه‌دار بودن روند صعودی راحت کند. در چنین شرایطی تحلیلگران توصیه کردند تا معامله‌گران از نوسان‌گیری و جابه‌جایی مکرر سهام به امید کسب سود بیشتر خودداری کنند؛ چراکه در شرایطی که روند کلی به شدت مثبت شده، آنچه باعث عقب‌ماندگی از بازار می‌شود، اقداماتی است که معامله‌گران به‌اشتباه با ترس از عقب‌ماندگی از بازار انجام می‌دهند.