به گزارش اکوایران، پس از آنکه بازار ارز و سکه در روز سه‌شنبه فروریخت، روز چهارشنبه با وجود کاهش قیمت در بسیاری از حوزه‌ها، می‌توان گفت که بازارها در مورد ادامه مسیر بلاتکلیف شدند. قیمت‌ها غالبا پایین‌تر از قیمت پایانی معاملات روز سه‌شنبه بازگشایی شد ولی در ادامه خبر توقیف کشتی پاناما توسط سپاه پاسداران در آبهای خلیج فارس معامله‌گران را دودل کرد. مشاهده‌های میدانی اکوایران که در کف بازار گ میلاد حاتمی هم بدان اشاره شده مؤید فضای بلاتکلیفی در بازار است.

البته روز قبل شواهد زیادی وجود داشت که بلاتکلیفی در بازار را تایید می‌کرد. یکی از این موارد نمودارهای تکنیکالی و شکل کندل‌ها در معاملات روز چهارشنبه بود.

به عنوان مثال قیمت باز و بسته شدن درهم در یک محدوده قرار گرفت و کندل دوجی پایه بلند را در معاملات روز قبل ثبت کرد، نیم سکه و ربع سکه کندل دوجی سنگ قبر را ثبت کردند. وقتی قیمت باز و بسته شدن در نمادی خیلی نزدیک باشد و یا فاصله باز و بسته شدن قیمت کم باشد کندل دوجی تشکیل می شود،کندل های دوجی غالبا دارای سایه هستند و بر اساس طول سایه و مدل آن نامگذاری می شوند.

گاهی با بررسی کندل ها بر روی نمودار می توان رفتار بازار را واکاوی کرد و بازار را روانشناسی کرد. کندل های دوجی از گروه کندل هایی هستند که می توانند ویژگی رفتاری معامله گران در یک روز را منعکس کنند. این کندل ها بلاتکلیفی و سردرگمی خریداران و فروشندگان را در بازار ارز نشان می دهند، به همین خاطر تشکیل کندل دوجی پایه بلند در نمودار درهم امارات و تشکیل کندل دوجی سنگ قبر در نمودار ربع سکه و نیم سکه در روز گذشته،همه گیری بلاتکلیفی را در معاملات روز قبل منعکس می کند.

توقف روند نزولی طلا و سکه

روز قبل قیمت ها در بازار سکه نزولی بود ولی معامله گران نیم نگاهی هم به جلسه فدرال رزرو و اثر آن بر اونس طلا داشتند. قیمت طلا در ایران بر اساس دو‌پارامتر ارزش اونس و قیمت دلار تعیین میشود به همین خاطر وضعیت معاملات اونس طلا برای بازار ارز مهم است. دیروز فدرال رزرو در جلسه خود نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش داد و برخی از تحلیلگران این گام افزایشی فدرال رزرو را پایان افزایش نرخ بهره می دانند.

پس از جلسه فدرال رزرو اونس طلا سقف شکنی کرد و بالا تر از مقاومت خود قرار گرفت،‌سقف شکنی اونس طلا در معاملات دیروز می تواند روند نزولی بازار طلا و سکه را در معاملات امروز متوقف کند.

گروه نفتی در مقابل گروه خودرویی

بازار سرمایه بی محابا می تازد ، سطح ارزش معاملات خرد و رکورد شکنی آن ، همچنان امید را در میان سهامداران زنده نگه داشته و سهام بانکی و خودرویی بازار را رهبری می کند، در نقطه مقابل گروه سبز خودوریی در روز قبل، گروه پالایشگاهی قرار داشت که تحت تأثیر کاهش قیمت نفت جهانی سرخپوش شدند.