به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه قیمت دلار پس از دو روز کاهش به مدار صعود برگشت و مقاومت 52 هزار و 800 تومان را شکست. معامله‌گران با توجه به نرخ پشت خط دلار هرات که به بالای 53 هزار تومان برگشته، عقیده دارند که روز سه‌شنبه بازار توان صعود را دارد. 

با این حال، تحلیلگران فنی می‌گویند اگر قیمت دلار در معاملات سه‌شنبه بتواند از سطح مقاومت مهم 53 هزار و 200 تومان عبور کند، توان افزایش تا مرز 54 هزار تومان وجود دارد، اما اگر زیر این سطح مقاومتی بماند نرخ دلار هرات دوباره ظرفیت کاهش به کانال 52 هزار را دارد.

از نگاه معامله‌گران تا زمانی که قیمت دلار بالای 52 هزار و 200 تومان باشد می‌توان گفت نرخ اسکناس آمریکایی در سر سودای کاهش ندارد.

علاوه بر بحث تکنیکال دلار، معامله‌گران از لحاظ بنیادی نگاهی به ریزش سنگین بورس دارند. از نظر معامله‌گران با ریزش بورس و خروج پول از بازار سرمایه، امکان دارد مقداری از این پول وارد بازار ارز و سکه شود.

این نگاه از زمانی تقویت شده که گفته شد مالیات بر عایدی سرمایه برای خودرو هم لحاظ می‌شود. با این حساب مهم‌ترین عامل پایداری نوسان قیمت دلار در باور معامله‌گران، ورود پول به بازار است. اگر میزانی از این پول‌ها وارد بازار ارز و سکه شود امکان افزایش نرخ تا 54 هزار تومان در بازار دلار وجود دارد.

خبر گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل هم در معاملات عصر دوشنبه به بازار ارز مخابره شد و بیشتر، صحبت‌های مثبت بورل را دست به دست می‌کردند. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که این خبرها تکراری است و اینکه فقط قسمت‌های مثبت آن در بازار نشر داده شود، بازی رسانه‌ای برای کنترل ارز است.

یک خبر هم با این عنوان که ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا اعلام شد، در بازار منتشر شده بود. تحلیل معامله‌گران این بود که  طبق این ضوابط شرایط خرید سکه از صرافی سخت می‌شود و علاوه بر اینکه بازار زیرزمینی به راه می‌افتد،‌ باعث می‌شود پول به سمت دلار برود.