به گزارش اکوایران، روز قبل محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ارز تامین شده و تخصیص داده شده در سال جدید به خصوص در زمینه کالاهای اساسی افزایش یافته است. این سخنان فرزین از این نظر قابل توجه است که در سال گذشته قیمت جهانی بنزین، گندم ، مواد غذایی و سایر کامودیتی‌ها نسبت به سال جاری بالاتر بود و در سال جاری قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است، ولی روند افزایشی ارز تخصیصی نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای واردات کالاهای اساسی است؛ مسأله‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند تحت تأثیر قیمت ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی نیز باشد.

بانک مرکزی ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده که فاصله قیمتی آن با بازار آزاد قابل توجه است. چنین رویکردی مشکلات ناشی از اختصاص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را یادآوری می‌کند.

گپ موجود در قیمت دلار کالاهای اساسی با دلار بازار آزاد برای برخی می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد و همین مسأله نیز مانند آنچه احتمالا در گذشته تجربه شده باعث افزایش تقاضای ارز شده است. واردکنندگان می‌گویند تخصیص و تحویل ارز مصوب، زمان‌بر است. آرش علوی - فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق ایران - نیز به اتاق ایران اعلام کرده که با افزایش زمان تامین ارز صادرکنندگان، واردکننده دچار مشکل می‌شود زیرا بر اساس قرار داد و زمانبندی مشخص شده در آن تاجر باید بدهی ارزی خود را به طرف معاملاتی بپردازد و وقتی تخصیص به موقع انجام نشود واردکننده ناچار می‌شود به بازار آزاد رجوع کند.

تشکیل کمیته بررسی تخلفات پولی و ارزی در بانک مرکزی نیز به نظر می‌رسد حل‌کننده مشکل تجار نخواهد بود و برخوردهای قهری می‌تواند در نهایت واردکنندگان و تجار را از فعالیت در فضای تحریمی منصرف کند و بر مشکلات بانک مرکزی بیفزاید. قبل‌تر سازمان توسعه تجارت با تشکیل کمیته اقدام ارزی زیر نظر وزارت صمت سعی کرده بود یک میانجی میان بانک مرکزی و صادرکنندگان قرار دهد تا با نگاه به سیاست‌های بانک مرکزی مطالبات و شرایط تجار نیز مورد توجه قرار بگیرد و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های پولی افزایش پیدا کند. پاییز سال قبل این کمیته که صلاحدید بخش رسمی و خصوصی را مورد توجه قرار می‌داد به بانک مرکزی منتقل شد؛ اقدامی که می‌تواند اصطکاک میان بانک مرکزی به عنوان مطالبه‌گر با بخش خصوصی را با حذف میانجی افزایش دهد و با افزایش دغدغه و وظایف بانک مرکزی تمرکز این سازمان در سایر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

شرایط درهم بهتر از دلار است

روز قبل دلار اگرچه بالای کانال ۵۳ هزار تومانی ماند ولی نتوانست به بالای خط روند صعودی که در روز قبل به آن اشاره شد وارد شود. دلار بازار آزاد روز قبل اگر چه در ساعات ابتدایی معاملات از سد مقاومتی میانگین متحرک نمایی (ای ام ای) گذشت و بالای آن معامله شد ولی از نیمه معاملات به بعد به پایین این نمودار وارد شد و در انتهای معاملات هم با برخورد به مقاومت ای ام ای در محدوده ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان به عقب نشست.

برای درهم امارات از نظر نموداری شرایط بهتر است. درهم هنوز در بالای خط روند صعودی خود معامله می‌شود و مقاومت سرسخت ۱۵ هزار تومانی و حمایت محدوده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را پیش رو دارد.

تعیین تکلیف سکه رفاه

سکه امامی روز قبل به مقاومت اولی که تعیین شده بود در محدوده ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید ولی تلاش آن برای پیش روی در کانال ۳۳ میلیون تومانی ناکام ماند. امروز تورم مصرف‌کننده ایالات متحده منتشر می‌شود که می‌تواند بر روی ارزش اونس اثر بگذارد. در شرایطی که دلار هنوز تکلیف سکه را برای ادامه مسیر مشخص نکرده، سکه رفاه در روز قبل بالای خط روند مقاومتی خود معامله شد.

اگرچه هنوز قیمت سکه رفاه بالای خط روند تثبیت نشده، ولی اگر تثبیت صورت بگیرد، می‌تواند افق روشن‌تری را برای سکه رفاه نسبت به بازار ارز و بازار سکه رقم بزند. حمایت ۳۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، حمایت پیش روی سکه رفاه است ولی در صورتی که بخواهد به مقاومت‌ها حمله کند باید ۳۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در مرحله اول مورد حمله قرار دهد.

بانک ملت لیدر شد

وعده‌های دلگرم‌کننده تا حدی روز قبل جواب داد و خط روند صعودی آر اس آی توانست در مقابل موج نزولی بازار سرمایه مقاومت کند. ارزش معاملات خرد افزایش یافت ولی خروج پول حقیقی ادامه یافت. بانک ملت روز قبل حرکت برگشتی بازار را رهبری کرد و شروع بازگشت بازار با این نماد بانکی کلید خورد. بررسی نمودار بانک‌ ملت نشان می‌دهد که این نماد طی دو روز سطح حمایتی ۲۳ درصد فیبوناچی را از دست داده ولی روز سه‌شنبه با نزدیکی به سطح حمایتی ۳۸ درصدی فیبوناچی مورد حمایت خریداران قرار گرفته و خود را به بالای محدوده حمایتی ۲۳ درصدی رسانده است. حمایت محدوده ۴۱۰ تومان که همپوشانی با حمایت فیبوناچی دارد برای توقف روند کاهشی بانک ملت در روز جاری اهمیت دارد.

زون‌های قیمتی محدوده‌هایی هستند که مقاومت‌ها و حمایت‌ها در آن محدوده متراکم شده‌اند؛ به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بررسی نمودار بانک‌ ملت نشان می‌دهد که این نماد در محدوده ۴۴۰ تومان دارای زون مقاومتی است که شکست و تثبیت بر فراز آن اهمیت بالایی برای نماد دارد محدوده ۳۵۰ تا ۳۷۰ هم زون حمایتی سهم است.