به گزارش اکوایران، پیش از تعطیلات در خبرها اعلام شد که سلطان عمان با بسته پیشنهادی آمریکا و غرب به ایران خواهد آمد، در همان زمان بلومبرگ و واشنگتن پست به موضوع توقیف کشتی‌های توقیف شده توسط ایران پرداختند و خواستار مداخله نظامی ایالات متحده در تنگه هرمز برای محافظت از کشتی‌ها شدند.

از سوی دیگر، پس از خبر از سرگیری روابط با عربستان خبرها حاکی از آن است که ارتباطات سیاسی با مصر از سر گرفته خواهد شد. ارتباطات سیاسی ایران و مصر بیش از ۴۰ سال است که قطع بوده و به همین خاطر برقراری ارتباط سیاسی پس از چهار دهه باعث افزایش خوش‌بینی و اعتماد نسبت به سیاست خارجی کشور در داخل و خارج از ایران می‌شود، حتی اگر در حد اعلامیه باشد.

رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که احتمال بازگشت به برجام در کوتاه مدت بسیار کم است ولی دستیار دموکرات سنای آمریکا بدون ارائه جزئیات گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است. در چنین شرایطی ایالات متحده همچنان به تلاش های خود برای انزوای ایران ادامه می دهد ولی عربستان تصمیم کشورش را برگشت ناپذیر می داند.

مرور اخبار منتشر شده بازار ارز نشان می‌دهد که از نظر بررسی خط خبری، این بازار در یک برزخ به سر می‌برد و تکلیف دلار از نظر اخبار سیاسی مشخص نیست.

حمایت‌ها و مقاومت‌های دلار

با نیامدن سلطان عمان به ایران، قیمت دلار شروع به افزایش کرد و از حمایت محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰ توامن به بالا برگشت و تا مقاومت ۵۲ هزار تومانی افزایش یافت. بررسی نمودار قیمت دلار نیز برزخ موجود در بازار ارز را تایید می‌کند. محدوده حمایتی ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان، حمایت مهم بازار ارز است که در صورتی که شکسته شود خط روند حمایتی صعودی دلار شکسته می‌شود و کاهش قیمت دلار تا محدوده ۵۱ هزار تومان ادامه خواهد داشت.

مقاومت ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان نیز سد پیشروی قیمت دلار است که در صورت شکست مقاومت، قیمت دلار امکان پیشروی تا محدوده ۵۳ هزار تومان را پیدا می کنند.

مهمترین ناجی بازار سکه

در دیگر بازار، قیمت سکه در نیمه اول کانال ۳۱ میلیون تومانی نوسان می‌کند. قیمت اونس طلا نیز کانال دو هزار دلاری را از دست داده و به نظر می رسد مهم ترین ناجی بازار قیمت ارز است. مقاومت روانی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش روی سکه است که پس از آن مقاومت روانی ۳۲ میلیون تومان اهمیت پیدا می کند.

حمایت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم دور از مسیر نیست و شکست آن می تواند قیمت‌ها را تا سطح ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش دهد.

بررسی حمایت‌ها و مقاومت‌های گروه انبوه‌سازی

در روز دوشنبه ارزش معاملات گروه انبوه سازی در رتبه دوم قرار گرفت به همین خاطر دیدبان در این گزارش به بررسی شاخص انبوه سازی از نظر تکنیکالی می پردازد.

شاخص انبوه سازی در دوری صعودی بازار ارز بیش از دو و نیم برابر شده است و پس از آن وارد فاز اصلاحی شده است. حمایت محدوده هفده هزار و ۴۸۰ حمایت شاخص انبوه سازی بوده که شکسته شده و حالا به مقاومت شاخص انبوه سازی تبدیل شده است. حمایت ۱۵ هزار و ۱۸۰ واحدی شاخص پیش روی آن است. مقاومت ۱۷ هزار ۸۰۰ واحدی نیز برای بازار مهم‌ است.