به گزارش اکوایران: خانم الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران آمده و با محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی ایران دیدار کرده است. پیش از این رئیس بانک مرکزی در دهه سوم فروردین خبر از سفر خانم نابیولینا به ایران داده بود. ایران میزبان پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی است و گفته می‌شود پیام‌رسان بین بانکی جایگزین سوییفت تا یک ماه آینده میان اعضای اتحادیه آسیایی پایاپای اجرایی خواهد شد.

این اجلاس به منظور کاهش سهم دلار در اقتصاد کشورها برگزار می‌شود؛ رویکردی که با کاهش وابستگی اقتصاد به استفاده از دلار در شرایط تحریمی می‌تواند مفید باشد، ذخایر ارزی خارجی را حفظ کند، جریان نقدینگی ورودی به اقتصاد کشورها را ادامه‌دار کند و افق‌های تازه‌ای از تجارت را پیش روی کشورها قرار دهد.

با این وجود، بررسی اقتصادهایی که روابط پولی دو جانبه را انتخاب کرده اند نشان می‌دهد که این نوع قراردادها مشکلاتی هم دارد و نمی‌تواند جای خالی دلار را در اقتصادها پر کند و جای یک ارز واحد جهانی در چنین تجارت‌هایی خالی می‌ماند.

به عنوان مثال، روسیه و هند هم با یکدیگر قراردادی را برای تجارت با ارزهای محلی منعقد کرده‌اند. بانک یو سی او هند که در زمینه دور زدن تحریم‌ها در این کشور فعالیت می‌کند، در ازای خدمات و محصولات روسی یک حساب ویژه روپیه برای روسیه باز می‌کند تا تاجران روسی و صاحبان مشاغل از طریق این حساب واردات و خدمات مورد نیاز خود از هند را انجام دهند. گازپروم بانک روسیه هم با افتتاح حساب روبل در روسیه طرف دوم این رابطه را برقرار می‌کند. این روش می‌تواند جایگزینی برای حیات تجارت میان کشورها در شرایط تحریمی باشد، ولی در مقایسه با دلار، جایگزین موفق و مناسبی نخواهد بود؛ چراکه تجربه نشان داده در شرایط ناترازی تجاری این روش ناکارآمد است. به عنوان مثال میزان صادرات روسیه به هند به میزان قابل توجهی بیشتر از واردات این کشور است. تراز تجاری به شدت مثبت روسیه باعث شده تا مقدار زیادی روپیه در حساب روسیه موجود باشد که به آن اندازه نیاز به واردات کالا از هند ندارد. این مسأله وقتی برای روسیه بغرنج می‌شود که نمی‌تواند از آن در تجارت با بسیاری از کشورها و حتی چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری‌اش استفاده کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اوایل ماه جاری اعلام کرد که روسیه مقدار زیادی روپیه در بانک هندی دارد که برای استفاده از آن دچار مشکل است.

در حقیقت یک واحد پولی جهانی مشترک در میان کشورها مشکل ناترازی تجارت‌ها را حل می‌کند و کشورها از طریق سیستم‌های پیام‌رسان بین بانکی از مازاد تجاری خود در سایر کشورها استفاده می‌کنند و کسری تجاری خود در یک کشور را پوشش می‌دهند. در قراردادهای پولی دوجانبه از این جهت باگ وجود دارد و در مواجهه با مازاد و کسری تجاری، کار سخت می‌شود. به دلیل عدم دسترسی کشورهای تحریمی به سیستم پیام‌رسان بانکی و معاملات با دلار، در قراردادهای دوجانبه زیان بیشتر مواجه کشورهای تحریم‌شده می‌شود، چون گزینه‌های جایگزین محدودی دارند. حال باید دید که راه‌اندازی سیستم پیام‌رسان بین بانکی جایگزین سوییفت و جدیت طرف‌ها در انعقاد پیمان‌های چندطرفه تا چه اندازه موفق عمل می‌کند. آیا همکاری نابیولینا و فرزین می‌تواند دستاورد بهتری رقم بزند و این‌که درس عبرت ایران از این تجربه روسیه چیست تا مشکلات اینچنینی برای کشور تکرار نشود؟

واکنش دلار به سفر پادشاه عمان

روز قبل گفته شد سلطان عمان روز یکشنبه به ایران خواهد آمد. برخی پیش‌بینی می‌کنند سلطان هیثم بن طارق برای بهبود روابط ایران و مصر به ایران خواهد آمد، ولی آنچه معامله‌گران دلار را نگران کرده آن است که شاید از آنجا که عمان همیشه نقش میانجی‌گری در مذاکرات برجامی را ایفا کرده است، این‌بار هم به این منظور به ایران بیاید؛ اتفاقی که احتمالا تنها سفر پادشاه عمان می‌تواند گره از کار آن بگشاید.

روز قبل دلار واکنش تندی به خبر این سفر نشان داد ولی بررسی حباب درهم و تتر با دلار تهران نشان‌دهنده مقاومت معامله‌گران این بازار در برابر کاهش قیمت دلار در روز گذشته بوده است. به همین خاطر رفتار درهم و تتر تعیین‌کننده جهت بازار و میزان کاهش دلار در روز جاری خواهد بود و احتمالا جهت بازار را مشخص خواهد کرد و اگر حباب این دو کاهش نیابد، کار برای معامله‌گران کاهشی دلار سخت می‌شود.

مقاومت آر اس آی سد راه شاخص کل

شاخص کل بورس با شروع اصلاح بازار خط روند حمایتی صعودی خود در شاخص قدرت خرید نسبی را از دست داد و کاهشی شد. حال این خط به مقاومت مهمی تبدیل شده که با هر بار برخورد شاخص به این مقاومت میزان عرضه‌ها افزایش پیدا کرده و شاخص کل کاهش می‌یابد. روز قبل هم آر اس آی به این خط روند برخورد کرد و میزان عرضه‌ها در ساعات پایانی افزایش یافت. حال باید دید شاخص کل می‌تواند در روز شنبه به محدوده ۶۰ آر اس آی نفوذ کند یا شاخص کل باز هم نزولی می‌شود؟

همدستی اونس و دلار در کاهش قیمت سکه

روز قبل اونس و دلار کاهشی بودند به همین خاطر سکه را هم به پایین کشیده‌اند. سکه رفاه بار دیگر به پایین خط مقاومتی کنج قیمتی تشکیل‌شده نزول کرده است. مقاومت ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان مقاومتی مهم پیش روی سکه رفاه است ولی در محدوده ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۱ میلیون و ۳۰۰ تومان نیز در صورت کاهش می‌تواند حمایت شود.