اکوایران: قیمت دلار هرات بالای مرز 51 هزار تومان باز شد و در همان ابتدای کار یک افزایش به سمت 51 هزار و 200 داشت و بالای آن معامله نشد و به سرعت افت کرد.

قیمت دلار در بازار هرات بعد از بالایی صبح، هرچه به آغاز کار بازار تهران و اعلام نرخ درهم امارات نزدیک می‌شد، شدت کاهشی تندتری می‌گرفت و معامله‌گران معتقد بودند ترفند بازارساز این است که از مسیر دُبی در حال تزریق است. قیمت دلار بخاطر همین مساله به حمایت 50 هزار و 700 تومان رسید ولی در از دست دادن آن ناکام ماند. 

قیمت درهم امارات هم در معاملات روز سه‌شنبه در 14 هزار و 250 تومان شروع شد و با کاهش 100 تومانی در پایان روز همچنان بالای مرز 14 هزار تومانی معامله می‌شد. بعد از کاهش درهم امارات معامله‌گرها تاکید داشتند که به این بازار دارد تزریق می‌شود.

روز سه‌شنبه خبرهایی از نشست شورای حکام به بازار مخابره شد؛ خبرهایی که معامله‌گران منتظرش بودند؛ مثلا، هم بیانیه اتحادیه اروپا و هم بیانیه آمریکا. به عقیده معامله‌گران این بیانیه‌ها زیاد تند نبود و احتمال قطعنامه علیه ایران در این دوره از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور از انتظار است. تنها خبر منفی بازار ارز دیروز این بود که در معاملات عصر دوباره آمریکا تحریم‌هایی را در ارتباط با ایران اعمال کرد.

سوال معامله‌گرها این بود که چرا با وجود تحریم، اثری در قیمت دلار دیده نمی‌شود؟ برای این پرسش، سه جواب در بازار برجسته شده بود؛ اول اینکه قیمت دلار از یک ماه قبل بر مدار کاهش بوده و تحریم‌ها فعلا اثری ندارند؛ پاسخ دوم به آنهایی برمی‌گشت که معتقدند بازارساز با تزریق درهم در دُبی راه افزایش را فعلا بسته است و جواب سوم به خارج از ایران مربوط بود؛ چراکه برخی از معامله‌گران معتقد بودند که این خبرهای تحریمی آمریکا صرفا برای مصرف داخلی خود آمریکایی‌هاست.

معامله‌گرها می‌گویند اگر تا 19 خرداد خروجی نشست شورای حکام نتیجه منفی نداشته باشد، حداقل این اتفاق میفتد که قیمت دلار در همین دامنه 50 تا 51 هزار باقی بماند؛ اگر هم نتیجه نشست مثبت باشد، احتمال کاهش قیمت دلار به دامنه 40 هزار هم وجود دارد. البته یکسری هم می‌گویند تقریبا دو هفته‌ است که بازار با پمپاژ اخبار مثبت هسته‌ای و آزادی زندانی‌ها روبروست و نرخ به کف 50 هزار و 500 تومن رسیده است؛ اما سه‌شنبه بعد از رونمایی موشک سپاه و صحبت‌هایی که درمورد آژانس شد، معامله‌گران می‌گفتند این مباحث معنای ویژه‌ای دارد. آنها معتقدند که کار از اخبار گذشته و کف 50 هزار فقط با عمل می‌تواند بشکند، نه صرفا با اخبار.

دیروز چند خبر حاشیه‌ای هم در بازار ارز چرخید، اما بازار نسبت به آنها بی‌اعتنا بود یا دست‌کم برایش تکراری شده بود. خبر اول که عملا خبر همیشگی بازار شده، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بود. البته دیروز این خبر کمی متنوع‌تر از قبل شده بود و سوژه بازار شد. طبق خبری که رسانه نزدیک به دولت یعنی ایسنا داده بود، در پی سفر سلطان عمان به ایران و براساس اطلاعات ادعاییِ این خبرگزاری، به زودی مبلغی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و از طریق منابع قابل دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد ایران خواهد شد. معامله‌گرها به طنز می‌گفتند که 7 میلیارد دلار کره جنوبی و 11 میلیارد دلار عراق کارساز نبوده و حالا منبع 6 میلیارد دلاری بانک جهانی را هم به آن اضافه کرده‌اند که رقم درشت‌تری بشود!

روز گذشته یک خبر دیگر هم در بازار ارز مطرح بود که معامله‌گران آن را با خبر قبلی مقایسه می‌کردند. در این خبر گفته شده بود که 13 اخلالگر نظام اقتصادی در حوزه ارز دیجیتال بازداشت شده‌اند. طبق این خبر، گفته شده که در حال حاضر ۱۳ متهم اصلی یک شرکت ارز دیجیتال در قزوین و چند استان دیگر دستگیر شده‌اند که صرفاً از کیف پول الکترونیک یکی از متهمان ۶ میلیارد دلار ارز دیجیتال کشف شده است. این عدد 6 میلیارد دلار در بازار برجسته شده بود و معامله‌گران به طنز می‌گفتند این عدد برابر با همان رقمی است که رئیس کل بانک مرکزی قرار است از صندوق بین‌المللی پول بیاورد. البته برخی هم این عدد را با رقم 7 میلیارد دلاری منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی مقایسه می‌کردند و می‌گفتند که ما چهار سال است لَنگِ این پول هستیم. با همین کنایه، آنها معتقدند که در اعلام این عددِ کشف‌شده، بزرگنمایی شده است.

صرف‌نظر از سوژه‌های خبری بازار، روز سه‌شنبه لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح 10 ساله خود رسید. نکته این بود که در بازار ایران قیمت لیر ترکیه بالاتر از برابری خودش در حال معامله شدن است.

تکنیکال‌کاران معتقدند که قیمت بازارها به کف محکمی خورده و تا این کف‌ها از دست نرود و قیمت دلار یک روز زیر این کف تثبیت ندهد، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در مسیر بالا سری به مقاومت‌ها بزنند. کف محکم دلار 50 هزار و 500 تومان، سکه 29 میلیون و 500 هزار تا 29 میلیون و 800 هزار تومان و طلای آبشده هم 10 میلیون و 500 هزار تومان است.