به گزارش اکوایران، بازار در ابتدا به رقم ۲۴ میلیارد دلاری منتشر شده در اخبار توجه نکرد ولی وقتی که خبرگزاری اسرائیلی هاآرتص هم از احتمال توافق موقت ایران و آمریکا نوشت خریداران عقب نشستند و معامله گران کاهشی به میدان آمدند. سکوت طرفین و عدم اظهار نظر صریح ایران و آمریکا هم به کاهش قیمت ها دامن زد و دلار آمریکا در این هفته سوار بر سرسره نزولی شد و کاهش ۵.۴ درصدی را ثبت کرد.

سقوط آزاد حباب سکه

میانگین هفتگی حباب سکه نه تنها به کمترین سطح از ابتدای سال در محدوده ۲۱.۱ درصد رسید بلکه رکورد کمترین میزان حباب در سال جاری هم ثبت شد. حباب سکه در روز پنجشنبه به محدوده ۱۹.۲ درصد رسید که کمترین سطح حباب در سال جاری است و قرار گیری میانگین حباب هفتگی پایین تر از محدوده میانگین حباب بازه یک ماهه و سه ماهه نشان داد که انتظارات نزولی در بازه کوتاه مدت میان معامله گران نسبت به میان مدت سکه در این هفته غالب بوده است. معامله گران سکه در این هفته بیشتر از سایر معامله گران بازار تخت تأثیر کاهش دلار و انتظارات کاهشی قرار گرفتند و با سقوط آزاد حباب سکه دارندگان سکه امامی زیان ۸.۴ درصدی را ثبت کردند که رکورددار زیان شدند.

IMG_20230608_163022_072

مقاومت معامله گران درهم در برابر انتظارات کاهشی

اگرچه بررسی روند حباب سکه نشان دهنده رشد انتظارات کاهشی در این بازار بود ولی بررسی حباب درهم نشان میدهد که علیرغم روند نزولی که درهم و دلار هم راستا با هم داشته اند ولی معامله گران درهم در برابر هیجانات کاهشی مقاومت کرده اند و حباب درهم در محدوده تقریبا ثابتی قرار گرفته است، میانگین حباب درهم در بازه هفتگی از بازه ماهانه کمتر است ولی همچنان هم بالاتر از میانگین سه ماهه و شش ماهه حباب درهم است.

IMG_20230608_163022_175

کمترین مقدار حباب درهم در هفته جاری در محدوده ۱۱۲۱ تومان بوده ولی حباب درهم در اوج هیجانات کاهشی در بیستم اسفند ماه منفی شده و در محدوده منفی ۵۳۳ تومان قرار گرفته بود. مقایسه روند حباب درهم در هفته جاری با مدت های مشابهی که بازار ارز در معرض هیجانات کاهشی قرار می‌گرفت نشان می دهد که هیجانات کاهشی در میان معامله گران درهم به اوج خود نرسیده است و این گروه از معامله گران اصلی بازار فاصله حدود ۱۱۰۰ تومانی خود را با دلار تهران حفظ کرده اند و در برابر اخبار کاهشی مقاومت کرده اند.

در این هفته ربع سکه مقام دوم کسب زیان را در بازار داشت و با ثبت زیان ۵.۴ درصدی بعد از سکه تمام، کام دارندگان خود را تلخ کرد.

هر گرم طلای هجده عیار در هفته جاری ۴.۹ درصد کاهش یافت که مقایسه آن با زیان دلار نشان می دهد که این هفته، هفته معامله گران بازار طلا نبود و کام دارندگان سکه و طلا در این هفته زهر شد.