به گزارش اکوایران، غلامرضا مصباحی مقدم در دومین روز از همایش سیاست‌های پولی و ارزی، گفت: بسته سیاست‌های کلی نظام پولی بانکی در چارچوب اصول و مقررات اسلامی، در مجمع تشخیص به عنوان یک کار مقدماتی در جریان است و برای بررسی پیشنهادات به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شده است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، با بیان پیشنهادات ارائه شده در قالب این بسته گفت: پول رایج و قانونی کشور جمهوری اسلامی ایران ریال است که پیشنهاد شده «ریال» به «تومان» تغییر کند. همچنین در قالب این بسته پیشنهادی، تولید و به کارگیری سایر پول‌ها همچون پول رمزینه و شبه پول جز از طریق بانک مرکزی مجاز نمی‌باشد.

به گفته مصباحی مقدم، استفاده از ارزهای خارجی، سکه، شمش طلا و سایر فلزات گرانبها به عنوان پول در معاملات و مناسبات اقتصادی داخلی طبق این بسته پیشنهادی به کلی ممنوع است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دارندگان این دارایی‌ها باید موجودی خود را اظهار و آن را در شبکه بانکی نگهداری کنند. نگهداری بیش از حد مجاز نزد افراد نیز جرم انگاری و با متخلفان مجازت برخورد می‌شود.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه، دولت مسئول حفظ ارزش پول ملی است و در قبال کاهش ارزش آن باید پاسخگو باشد، گفت: بر اساس یکی دیگر از پیشنهادات این بسته، مسئولیت تعیین حجم پول و کنترل آن در اقتصاد کشور بر عهده بانک مرکزی است که با معیار حفظ قدرت خرید پول، حفظ قدرت پول در برابر ارزهای خارجی و رشد اقتصادی مطلوب تعیین می‌شود.

مدیریت تقاضای ارز و جلوگیری از فرار سرمایه توسط بانک مرکزی با تخصیص ارز صرفا برای مصارف ضروری با اولویت تامین کالاهای اساسی و راهبردی، پیشنهاد دیگر بسته سیاست های کلی نظام پولی و بانکی است.

ممنوعیت عرضه ارز خارج از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، حذف دلار آمریکا از مبادلات تجاری و مالی خارجی و داخلی با انعقاد پیمان‌های دو جانبه و چندجابنه پولی با سایر کشورها، استقلال و اقتدار بانک مرکزی از پیشنهادات دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: بر اساس این بسته، اختصاص سود با مبلغ و نرخ ثابت به سپرده‌ها نزد بانک‌ها و دریافت سود با مبلغ و نرخ ثابت از تسهیلات بانکی به کلی ممنوع است.