به گزارش اکوایران، رهبر انقلاب در این هفته تاکید کردند که ایران باید در چهارچوب پادمان سازمان بین المللی انرژی اتمی بماند، با انتشار این خبر معامله گران بازار ارز به توافق هسته ای خوشبین شدند و ادعای برخی از خبرگزاری های بین المللی را مبنی بر احتمال توافق میان آمریکا و ایران جدی گرفتند.
در چنین شرایطی بازار ارز به کمترین قیمت در سال جاری رسید و وارد کانال ۴۷ هزار تومانی شد. البته دلار در کانال فوق ماندگار نشد و با خبر تکذیب هرگونه توافق موقت میان ایران و آمریکا توسط مقامات آمریکایی و آزاد شدن پول های خودرو دلار کمی نفس گرفت و به بالا برگشت.
در حال حاضر چشم بازار به اخبار توافق میان ایران و آمریکا و تبادل زندانیان است. وزیر خارجه عمان از مبادله زودهنگام زندانیان میان ایران و آمریکا خبر داده است، با توجه به اینکه این تبادل منوط به آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع بلوکه شده ایران است آزادسازی قابل توجه منابع می تواند بازار ارز را دچار اصلاح قیمتی کند‌. بهبود روابط میان ایران و اعراب نیز برای بازار ارز مهم است و غالبا به عنوان دست انداز در مسیرهای رو به رشد دلار عمل کرده است.

علیرغم آنکه دلار در این هفته پایین ترین محدوده قیمتی در سال جاری را تجربه کرد ولی با رشد قیمت ها در پایان هفته قیمت دلار در نیمه دوم کانال ۴۸ هزار تومان قرار گرفت ‌و بازدهی هفتگی دلار به منفی نیم درصد رسید. دلار و سکه در این هفته نوسانات قابل توجهی داشتند ولی قیمت ها در آخرین روز معاملاتی هفته تفاوت زیادی با مدت مشابه هفته قبل نداشت، ربع سکه سود و زیانی را نصیب دارندگان خود نکرد و سکه امامی و طلای هجده عیار نیز ۱.۷ درصد رشد کردند.

حباب درهم چه میگوید؟

بررسی حباب درهم تصویر درست تری از شرایط نوسانی قیمت ارز و ناپایداری انتظارات در این هفته نشان می دهد. اکوایران حباب درهم را در نمودار زیر بررسی کرده است.
نمودار آبی که نشان دهنده حباب درهم در طول هفته جاری است نوسانی تر از هفته های قبل است. حباب درهم در این هفته توانسته تا کانال ۵۰۰ تومانی کاهش پیدا کند که تقریبا نصف میانگین حباب در شش ماه گذشته است و نشان می دهد که انتظارات کاهشی تا چه میزان بازار ارز را در این هفته تحت تأثیر قرار داده است و به مقدار زیادی توانسته انتظارات افزایشی را تعدیل کند.
ولی میانگین هفتگی حباب درهم در همان محدوده میانگین شش ماهه حباب درهم قرار دارد که نشان میدهد هیجانات کاهشی نتوانسته هنوز بازار ارز را به اندازه ای رام کند که از مسیر صعودی خود خارج شود.

IMG_20230616_093149_470

حباب درهم در روز پنج شنبه در محدوده ۷۴۵ تومان قرار دارد که کمتر از میانگین حباب درهم است این مسئله نشان میدهد یا روز قبل عرضه درهم در بازار ارز زیاد شده است و یا انتظارات کاهشی در بازار ارز افزایش پیدا کرده که اگر چنین باشد می تواند منجر به شروع کاهشی قیمت دلار در معاملات ابتدای روز شنبه شود.

سکه در این هفته رنج شد

حباب سکه در این هفته نسبت به هفته قبل کمی بالاتر بود ولی بررسی حباب سکه نشان میدهد که معامله گران سکه در این هفته تحت تاثیر هیجانات بازار قرار نگرفته اند و نسبت به سایر بازارها معاملات آرام تری داشته اند. با وجود کاهش ارزش دلار در هفته جاری و روند نزولی اونس طلا، بازدهی مثبت و کم سکه نشان دهنده مقاومت معامله گران دربرابر هیجانات است.

IMG_20230616_093148_900

چشم انداز دلار در هفته جاری

بررسی قیمت سکه در این هفته نشان میدهد که بازار ارز در محدوده حمایت نیمه کانال ۴۸ هزار تومان و مقاومت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان گرفتار شده است و جریان اخبار و تقاضای معامله گران اگر حمایت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان را بشکنند می تواند روند نزولی مجدد دلار برای حرکت به سمت حمایت های پایین تر آغاز شود ولی در صورتی که مقاومت مطرح شده بشکند زمینه برای ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی و بالاتر فراهم می شود.