به گزارش اکوایران، در بازار امروز سه شنبه 30 خرداد، دلار در هرات تا حدودی نوسان صعودی را ثبت کرد. برخی از معامله گران امروز مدعی بودند که دلار در بازار یاد شده رشد تقریبا 100 تومانی را تجربه کرد و به نزدیک 49 هزار و 600 تومان رسید.

نوسان صعودی  قیمت دلار  و درهم 

در تهران هم طبق ادعای برخی از سایت‌ها  قیمت دلار  با رشد تقریباً 200 تومانی به مرز حمایتی 48 هزار و 800 تومان رسید. 

معامله گران می‌گفتند این محدوده برای اسکناس آمریکایی مهم است در صورتی که دلار در این نقطه مورد حمایت خریداران قرار بگیرد اولین مرز مقاومتی پیش روی دلار مرز 49 هزار تومان است. با این حال اگر در محدوده فعلی به سمت عقب برگردد احتمالا تا نیمه کانال 48 هزار تومان پایین بیاید . 

نرخ حواله درهم نیز تقریبا 100 تومان از روز قبل بالاتر رفت و در محدوده 13 هزار و 500 تومان به فروش رسید. 

در بین معامله گران خبر سفر امیر عبداللهیان به عمان داغ است. گمانه‌زنی‌های مختلفی درمورد این سفر در بازار وجود داشت و می‌گفتند سفر امیرعبدالهیان به عمان و قطر برای هماهنگ کردن انتقال دلارهای بلوکه در این کشورها و همچنین مذاکرات برای تبادل زندانی‌ها است.

بازار از زمان سفر سلطان عمان به ایران و گمانه‌ها درمورد توافق موقت، راه نزول را در پیش گرفته است و معامله‌گران می‌گویند به واسطه این خبرها کمتر کسی خریدار است. آن‌ها می‌گویند عمان مسئول نظارت بر درخواست‌ها و هزینه‌کرد دلارهای بلوکه شده در بانک عراق است و قطر مسئول نظارت بر درخواست‌ها و هزینه‌کرد دلارهای بلوکه شده در کره. یک شایعه هم در بازار وجود داشت که همزمان با سفر امیرعبدالهیان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم عازم عمان می‌شود.

برخی از فعالان بازار معتقدند برخی از معامله گران این ترس را دارند که اخبار سیاسی مثبتی در روزهای آینده در مورد سفر امیر عبداللهیان به قطر و عمان منتشر شود و به همین  دلیل برخی از بازیگران ارزی سعی می کنند بی گدار به آب نزنند و در خرید و فروش ها با احتیاط بیشتری رفتار کنند. 

سیگنال مالیاتی به معامله گران دلار 

البته امروز یک خبر اقتصادی هم مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفت. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده حساب‌های بانکی افراد به صورت شخصی و تجاری تا دو روز آینده تفکیک خواهد شد. قبل از  این هم در تاریخ 11 مهر 1401 رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی گفته بود ۱۰۰ تراکنش بانکی با مجموع ۳۵ میلیون تومان شامل مالیات خواهد شد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند هر زمان که این دست خبرها منتشر می‌شود معامله گران در خرید و فروش دلار را محتاط می‌کند و ممکن است هزینه نقل و انتقال در بازار غیر رسمی بالا برود. 

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله 

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا همچنان در روند کاهشی آرامی قرار گرفته و نوسانات جزیی را به ثبت می‌رساند.

قیمت دلار امروز  سه‌‌‌‌شنبه 30 خرداد ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهشی نامحسوس 20 تومانی نسبت به روز قبل در سطح 41 هزار و 304 تومان قرار گرفته است.

همچنین قیمت یورو در این مرکز رقم 45 هزار و 113 تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل کاهش تقریبا 122 تومانی داشته است.

قیمت درهم امارات نیز در سطح 11 هزار و 247 تومان اعلام شده است.نرخ حواله دلار، حواله یورو و  حواله درهم  نیز در این مرکز به ترتیب 37 هزار و 549 تومان، 41 هزار و 12 تومان و 10 هزار و 224 تومان درج شده است.

همچنین قیمت هر گرم  طلا 18 عیار  امروز 30 خرداد 1402 در مرکز مبادله ارز و طلا در سطح 2 میلیون و 274 هزار تومان قرار دارد.

قیمت ارز توافقی

قیمت انواع ارز در سایت کانون صرافان نیز امروز با کاهشی جزئی همراه شده است. قیمت دلار امروز سه‌شنبه 30 خرداد ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان (تا ظهر امروز) بطور میانگین 40 هزار و 907 تومان اعلام شده که نسبت به روز گذشته کاهش نامحسوسی داشته است.

در همین سایت قیمت یورو توافقی نیز با کاهش تقریبا 100 تومانی نسبت به روز قبل، رقم میانگین 44 هزار و 681 تومان برای آن درج شده است.

قیمت درهم امارات به صورت توافقی در کانال پایین‌تر قرار گرفته و بطور میانگین معادل 12 هزار و 995 تومان اعلام شده است.

نوسان صعودی  قیمت طلا  و سکه در بازار آزاد 

قیمت طلا 18 عیار در بازار امرز نسبت به عصر دیروز تقریبا 25 هزار و 900 تومان گران تر معامله شد. آن طور که که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده هر گرم طلا 18 عیار در بازار امروز در محدوده 2 میلیون و 336 هزار و 600 تومان به فروش رسید. 

قیمت سکه امامی هم امروز در زمان نگارش این گزارش نسبت به روز قبل تقریبا 100 هزار تومان افزایش را ثبت کرد  در محدوده 28 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسید. 

 کاهش‌های قابل توجه سکه در بازار رسمی

البته طبق اعلام کانون صرافان، قیمت انواع سکه برخلاف ارز کاهش‌های قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

 قیمت سکه امامی امروز وارد کانال 27 میلیون تومانی شده و به طور میانگین در سطح  27 میلیون و 915 هزار تومان قرار گرفته که نسبت به روز گذشته حدود 350 هزار تومان کاهش یافته است.

شکاف قیمت بین قیمت‌های درج شده در سایت کانون صرافان و سایت اتحادیه  سکه و طلا  به یک کانال رسیده، به طوری که در سایت اتحادیه   قیمت سکه  امامی  در سطح 28 میلیون و 600 هزار تومان قرار گرفته است.

قیمت نیم سکه نیز در صرافی‌های مجاز رقم میانگین 15 میلیون و 39 هزار تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل حدود 130 هزار تومان کاهش یافته است.

تا حوالی ظهر امروز سه‌شنبه 30 خرداد ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان رقم 10 میلیون و 30 هزار تومان اعلام شده که نسبت به روز قبل کاهش 190 هزار تومانی داشته است.