اکوایران: معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار در نقطه حساسی قرار گرفته است. این حساسیت البته از منظر فنی است. خط روندهایی که تشکیل شده نشان می‌دهد دلار بعد از اینکه کف کانال نزولی سه ماهه‌ را در کانال ۴۸ لمس کرد به سمت بالا نوسان داد. نکته دوم این بود که بازار در همین کانال ۴۸ هم بر پایه خط روندها با سقف کانال صعودی ۵ ساله روبرو است. به زبان ساده‌تر دلار در دامنه ۴۸ هزار و ۳۰۰ تا ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان در وضعیت بزنگاه است. اگر اخبار مثبت بتوانند خط روند را از پایین بشکنند بازار به سمت کف‌شکنی حرکت می‌کند. اما اگر این اتفاق نیفتد روند صعودی می‌شود. در حال حاضر معامله‌گران دو سناریو مطرح می‌کنند. سناریوی اول که سناریوی دور است درمورد تغییر فضای مذاکرات بود.

چرا این سناریو دور است؟ چون معامله‌گران اعتقاد دارند سفرهای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه به قطر و عمان نشانه‌ای از اتفاقات رو به جلو در تعاملات خارجی است. برای همین سناریو غالب سناریوی ادامه روندهای خبری مثبت است. در این حالت دلار قیمت کف 46 هزار و 700 تومان را از دست می‌دهد. در صورت عملیاتی شدن این سناریو قیمت دلار حتی می‌تواند کانال ۴۵ تا ۴۴ هزار را هم ببیند.

این روزها امیرعبداللهیان و خبرهای سفرش نقش اول را در بازار ارز دارد، معامله‌گران تصور می‌کنند موضوع سفر تبادل زندانیان و آزادی بخشی از وجوه بلوکه شده ایران است. معامله‌گران می‌گویند در صورت این اتفاق‌ها، گام سوم توافق هسته‌ای است که می‌تواند انتظارات را در بازار مثبت کند. البته معامله‌گران در رابطه با این موضوع به یک نکته اشاره می‌کنند و می‌گویند اگر این خبرها عملیاتی شوند و رشد چاپ پول همچنان مثل سابق ادامه‌دار باشد این اتفاق‌ها فقط یه مسکن برای اقتصاد ایران است و بعد از یک دوره دوباره رشد به بازار برمی‌گردد.

قیمت دلار هرات در 48 هزار و 600 تومان شروع شد و با افزایش بالای مقاومت 48 هزار و 800 تومان هم رفت اما فعلا بالای این مرز تثبیت نداده است. دلار هرات در روز سه‌شنبه با رشد سلیمانیه حرکت کرد. چند وقتی بود که سلیمانیه از دلار هرات عقب افتاده بود اما در معاملات سه‌شنبه گفته می‌شد که سلیمانیه تا 49 هزار و 200 تومان بالا رفته است. طلای آبشده از دوشنبه به قیمت 10 میلیون و 100 هزار تومان چسبیده و نه با کاهش دوشنبه دلار افت داشت و نه با افزایش سه‌شنبه بالا رفت. بازار طلای آبشده در این دو روز فقط رنج زده است. درهم امارات هم در 13 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و در 13 هزار و 600 تومان بسته شد. درمورد درهم می‌گویند که چند روز پیش که روی این عدد بود دلار هرات بالای 49 هزار تومان معامله می‌شد. آن‌ها معتقدند یا هرات چپ زده یا درهم شانتاژ کرده است. سقف درهم در این چند روز 13 هزار و 800 تومان بود که خیلی عدد مهمی است.

معامله‌گران می‌گویند درمورد روند حرکت بازار ساده شده؛ از 49 به 48 و از 48 به 49 هزار تومان. تکنیکال عدد تراز مشخص می‌کند و با توجه به واکنش به آن سطح، معامله‌گران پوزیشن معاملاتی می‌گیرند. تکنیکال‌کاران می‌گویند عدد تزار سکه 28 میلیون و 450 هزار، طلای آبشده 10 میلیون و 300 هزار و عدد تراز دلار هرات 50 هزار تومان است. اگر قیمت بالای این اعداد برود می‌شود گفت در کوتاه‌مدت و روزانه نوسان همان جهتی دارد. به عقیده تکنیکال‌کاران بازار در اصلاح قیمت با خبر و اصلاح زمانی خودش قرار گرفته و با این شرایط می‌تواند کاهش بیشتر هم ببیند.

دو خبر داخلی بحث داغ بازار بود. اول اینکه همه اصناف بازار طلا باید هنگام فروش طلا اعم از آب‌شده، سکه و مصنوعات طلا نسبت به صدور فاکتور در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند. در این رابطه ویدیوهایی هم داشت دسته به دست می‌شد که اعتراض کسبه طلای اصفهان بود. به عقیده معامله‌گران با این اتفاق پول‌ها می‌تواند به بازار دلار برگردد. خبر دوم درمورد حساب‌های تجاری است. مدیر نرم‌افزار بانک مرکزی گفته از شنبه به تفکیک حساب تجاری و شخصی می‌پردازیم. طبق این خبر اگر 100 تراکنش داشته باشید و مجموعش بالاتر از 35 میلیون تومان شود حساب تجاری می‌شود و مالیات می‌بندند.