اکوایران: معامله‌گران می‌گویند با اینکه بازار به دلیل نبود تقاضا، بسته بودند بازارهای هرات، سلیمانیه ‌و دبی و اخبار حول توافق موقت، قفل شده و قیمت‌ها رنج بودند، به جایش سمت رسمی بازار درحال کاهش است. بیش از دو هفته است که قیمت دلار در مرکز مبادله بر مدار کاهش است و از کانال 42 هزار تا 41 هزار و 262 تومان ریخته است. 

در بازار بی‌جان، کل بازار درگیر خبر می‌شوند و باهم به تحلیل آن‌ها می‌پردازند. در روز چهارشنبه معامله‌گران درمورد صحبت‌های وزیر اقتصاد تبادل نظر می‌کردند. وزیر اقتصاد گفته مذاکرات درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده به خوبی پیش رفته و امید است در روزهای آینده رئیس کل بانک مرکزی نتیجه مذاکرات را اعلام کنند. معامله‌گران درمورد این صحبت‌ها می‌گویند بیش از یک ماه است که بازار با ان‌شاءالله ماشاءالله دارد کنترل می‌شود. از نظر آن‌ها این راه نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد و فقط صرف خبر، توانایی درست کردن همه چیز را ندارد. آن‌ها با اشاره به صحبت‌های فرزین در 28 اردیبهشت که گفته بود خبرهای خوبی درباره آزادسازی منابع ارزی در راه است، می‌گویند نزدیک به دو ماه است که فقط خبر خوب هست. آن‌ها به طنز می‌گفتند این ارزها از ماه هم راه افتاده بودند الان می‌رسیدند و هر هفته هم یکی از مسئولان می‌گوید که در راه است.

معامله‌گران در روز چهارشنبه کلا با بانک مرکزی و خبرهای مثبتش در زاویه بودند. یک خبر دیگر بانک مرکزی کار کرده با این تیتر؛ آرامش بازارها با سیاست تثبیت بازار ارز. 

در این مورد معامله‌گران می‌گویند اینکه بازار به سمت رکود رفته است، معنای متفاوتی با آرامش و ثبات دارد. علاوه بر این آن‌ها می‌گویند با رئیس کل قبلی یعنی آقای صالح آبادی در دلار 42 هزار تومانی خداحافظی کردیم و دلیلش هم افزایش قیمت دلار بود. اما این روزها در دلار 49 هزار تومان دارند از رئیس کل تعریف و تمجید می‌کنند که جالب است. 

در کاهش بازارها بین دلار و طلای آبشده و سکه،‌ بیشترین کاهش را سکه داشت و دلیلش هم حباب بالای سکه‌ است.

یکسری از معامله‌گران می‌گویند با رسیدن عید قربان و بازگشایی سفارت عربستان احتمال اینکه فشار خبر در بازار زیاد باشد بالا است. آن‌ها هشدار می‌دهند حواستان باشد در بازار پرخبر نظاره‌گر باشید و از بازار دوری کنید وگرنه نوسان‌گیران همه را می‌بلعند. آن‌ها معتقدند حتی شاید ممکن است خبر تبادل زندانیان هم بعد از بازگشایی سفارت بیاید.

لیر ترکیه همچنان بر مدار کاهش است و هر دلار آمریکا به 26 لیر رسید. در بازار ایران همچنان لیر در کانال 2000 تومان معامله می‌شود. معامله‌گران در روز چهارشنبه یک حساب کتاب متفاوتی داشتند. آن‌ها این بار به جای اینکه قیمت دلار در ایران را ضربدر شاخص برابری لیر به دلار کنند و قیمت لیر در ایران را بدست آوردند به محاسبه قیمت دلار در ایران با لیر ترکیه پرداختند. آن‌ها در واقع مهندسی معکوس کردند و با ضرب دو هزار تومان لیر در شاخص برابری دلار به لیر، قیمت تومانی دلار را بدست آوردند که 52 هزار تومان بدست می‌آید.