اکوایران: دامنه نوسان دلار هرات در روز دوشنبه کوتاه‌تر شد. قیمت دلار هرات که در معاملات یکشنبه کانال 50 هزار را از دست داده بود در معاملات دوشنبه در 50 هزار و 50 تومان شروع به کار کرد و تا ساعت 11 بین 50 تا 50 هزار و 100 تومان نوسان داد. قیمت دلار هرات بعد از این ساعت دوباره به کانال 49 هزار تومان آمد و با برخورد به حمایت 49 هزار و 800 تومان بین این حمایت و 50 هزار تومان نوسان داد. قیمت درهم امارات هم که در معاملات یکشنبه سطح حمایت 13 هزار و 800 تومان را از دست داده بود دوشنبه در این سطح شروع شد و در ادامه با کاهش به زیر این مرز مهم رفت. معامله‌گران می‌گفتند مرز روانی 50 هزار تومان در معاملات دوشنبه سد افزایش بوده و به عقیده آن‌ها از ابتدای هفته شاهد این موضوع هستیم که سقف در حال کوتاه‌تر شدن است.

در مجموع در روز دوشنبه شاهد بازار آرام و رنجی بودیم،. معامله‌گران در این رابطه می‌گویند بوی محرم به مشام بازار رسیده و اگر خبر خاصی نیاید بازار همین روند را ادامه می‌دهد. آن‌ها با اشاره به این موضوع که در سنوات گذشته بازار در محرم بخاطر نبود تقاضا رنج می‌شود می‌گفتند از الان بازار حال و هوای محرم گرفته است. به عقیده این دسته قیمت دلار آرام آرام تا محرم کاهشی می‌شود و در محرم می‌تواند  کف قیمتی ثبت کند. اما در مقابل عده‌ای از معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار نمی‌تواند از کانال 48 هزار تومان پایین برود به چند دلیل؛ افت بیشتر قیمت دلار روی صنایع دیگر هم تاثیر می‌گذارد و صادرات را مختل می‌کند. افت بیشتر دلار باعث می‌شود که بورس هم به طبع آن واکنش نشان دهد. افت بیشتر دلار باعث می‌شود که خروج سرمایه هم بیشتر شود. آن‌ها بخاطر این چند دلیل می‌گویند بازارساز هم این دلایل را می‌داند و خلاف دست بازار بازی می‌کند. این دسته به ماه رمضان امسال اشاره دارند و می‌گویند اکثر معامله‌گران تصورشان روی افت قیمت دلار بود اما نرخ نهایتا رنج زد.

چند خبر در بازار مهم بود و دست به دست می‌‍شد، اما بازار آنقدر بی‌جان است که فقط رنج زده. اولین خبر صحبت‌های مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که گفته مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای آزادی زندانیان آمریکایی در جریان است. البته این خبر ادامه هم داشت اما معامله‌گران با توجه به پوزیشن معاملاتیشان همین تیکه‌ را دست به دست می‌کردند. یکسری‌ها هم با تقلید از همین خبر می‌گفتن که در این هفته تبادل زندانیان انجام می‌شود. قسمت دوم این خبر درمورد ادعای ارسال پهباد ایران به روسیه بود و تحمیل هزینه‌هایی که آمریکا بر ایران بابت تحویل پهبادها وارد کرده است. خبر دوم و مهم برای بازار این بود که عراق مدعی شده ایران بدون اعلام قبلی صادرات گاز را متوقف کرده است. معامله‌گران می‌گفتند در این دو هفته کلی خبر زدند که طلب ایران از عراق وصول شده است و حالا صادرات گاز متوقف شد. دو گزاره‌ای که اصلا در کنار هم جور در نمی‌آیند. کلیدواژه خبرهای دوشنبه در بازار FATF، برجام، محرم و تبادل زندانیان بود.

فنی‌ها می‌گویند اگر قیمت دلار حمایت 49 هزار و 600 تومان را از دست بدهد می‌تواند تا 49 هزار و 200 تا 300 تومان پایین بیاید و در صورت عدم شکست این نقطه، دلار می‌تواند برای شکستن مقاومت 50 هزار و 200 تومان تلاش کند. به عقیده آن‌ها تا این سطح نشکند سرانجام دلار در کانال 49 هزار است. در پیش‌بینی میانمدت هم می‌گفتند تا دلار وارد 51 هزار تومان نشود نمی‌شود گفت دلار روند صعودی جدیدی را شکل می‌دهد. تکنیکال‌کاران می‌گویند با توجه به چارت و استراحت قیمت در این سطوح، قیمت دلار تا اوایل مرداد از این رنجی درمی‌آید. اگر پایین را از دست بدهد می‌رود برای کف‌زنی و اگر از بالا بشکند بعد از آن برای بالای 52 هزار تومان آماده می‌شود. یکی از دلایل رنجی قیمت دلار این روزها این است که بازار کف خط روند صعودی بلندمدت خودش را شکسته و پایین آن در حال معامله است.

نکته بازار دوشنبه این بود که در بازار هرات گفته می‌شود که دوباره گنده هرات نخریده است.