به گزارش اکوایران، رکود در بازار ارز حکمفرماست و به نظر می‌رسد گرمای تند تیرماه، جان تحرک را از بازار گرفته و دلار تقلایی برای تغییر شرایط نمی‌کند.

قیمت دلار در ساعات ابتدایی معاملات روز قبل با سخنان جیک سالیوان - مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا - کمی کاهش یافت. دو هفته قبل میدل ایست آی از توقف مذاکرات برای آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا خبر داد ولی سالیوان روز قبل اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ادامه دارد.

این خبر یک سیگنال قابل اعتنا برای بازار ارز است چراکه چندی پیش اکونومیست در گزارش خود از مذاکرات ایران و آمریکا انتشار دو خبر را شرط پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا اعلام کرد، شرط اول آزادی زندانیان و شرط دوم آزادی هفت میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران بود. اظهارات سالیوان می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت مذاکرات باشد که می‌تواند نرخ دلار را دچار شوک کاهشی کند.

در شرایطی که قیمت دلار تحت تأثیر خبر فوق کمی کاهش یافته بود خبر قطعی گاز به بازار ارز مخابره شد و ابهامات را درباره معمای مذاکرات بیشتر کرد. سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده که ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز به این کشور را قطع کرده است. وزیر برق عراق لزوم پرداخت هزینه گاز صادراتی را دلیل اعلام شده از طرف ایرانی اعلام کرد.

انتشار این خبر پای قطعی گاز عراق را به بازار ارز باز کرد چرا که پیش‌تر اعلام شده بود بدهی گازی ایران از عراق طی مذاکرات وصول شده است و چنین خبری وضعیت مبهم مذاکرات را پیچیده تر کرد. ماجرای قطع گاز عراق به دلار کمک کرد تا بخشی از مسیر را به بالا برگردد ولی دلار در مرز حمایت ۵۰ هزار تومان متوقف شد. بررسی تکنیکالی دلار نشان میدهد که بازار ارز میتواند رنج باشد ولی شکست مقاومت ۵۱ هزار و ۲۰۰ و حمایت ۴۹ هزار و سیصد تومان می تواند تکلیف صعودی یا نزولی بودن دلار را مشخص کند‌.

بوسه خداحافظی برای سکه

سکه امامی نسبت به دلار نوسانات بیشتری را در روز قبل تجربه کرد،سکه امامی در معاملات دیروز حمایت مهم و سر سخت و سرنوشت ساز ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد ولی در ادامه با انعکاس خبر قطعی گاز سکه امامی تلاش خود را برای پولبک به حمایت از دست رفته انجام داد در صورتی که دلار در روز جاری نوسان افزایشی را تجربه نکند پولبک روز قبل به نزدیکی محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می تواند به منزله بوسه خداحافظی باشد و سکه امامی خود را برای ورود به کانال ۲۷ میلیون تومانی آماده کند.

شاخص از عرش به فرش رسید

بازار سرمایه طی پنج روز از عرش به فرش رسید و از مقاومت به حمایت رسید. شتاب تند این اصلاح معامله گران را نگران کرد شاخص بخواهد حمایت نیمه کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را از دست بدهد. بازار سرمایه روز قبل به حمایت محدوده دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی نفوذ کرد و در صورتی که حمایت نیمه کانال را از دست دهد می تواند تا محدوده مقاومتی سال ۹۹ که اکنون تبدیل به حمایت شده کاهش یابد.