به گزارش اکوایران، دلار در هفته قبل گارد صعودی به خود گرفت و قیمت‌ها دچار نوسان افزایشی شدند. دلیل این اتفاق دیرکرد رویدادهای سیاسی بود که بازار ارز در انتظار آن بود.

خبر آزادی پول‌های ایران توسط عراق برای بار دوم از زمان شروع مجدد مذاکرات منتشر شد و از آن سو دوست قطری ایران نتوانسته توافقی در جهت آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی ترتیب دهد.

در چنین شرایطی بازار ارز که مدتی با خبرهای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه اصلاح کرده بود و چنین خبرهایی مانع از رشد قیمت دلار شده بود، هفته قبل با کمرنگ شدن خبرهای خوش عربی روند صعودی به خود گرفت و دلار و سکه رشد کردند.

سکه و دلار در این مدت با اهرم دیپلماسی و اخبار کنترل شده‌اند و بررسی خبرها نشان می‌دهد این جریان ادامه دارد. رفع مشکلات و بهبود روابط، این بار با جمهوری آذربایجان در جریان است. روابط دو کشور که پس از ماجرای سفارتخانه باکو در تهران دچار اشکال شده بود، این روزها با دیپلماسی نرم‌تر شده است. جمهوری آذربایجان و ایران در حال مذاکره هستند و به گفته وزیر امور خارجه ایران توافقات خوبی در زمینه ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است.

بر اساس گزارش اکونومیست، ایران و روسیه به دنبال ایجاد یک کریدور ضد تحریم هستند و برای این اتفاق باید روسیه از طریق آذربایجان به ایران وصل شود و بدین منظور قرار است آذربایجان از طریق ۱۶۴ کیلومتر خطوط ریلی به دریای عمان وصل شود. در صورتی که این مسیر برقرار شود، هند به عنوان مقصد تجاری این مسیر هدف قرار گرفته و در صورتی که دیپلماسی و تجارت با جمهوری آذربایجان تقویت شود، علاوه بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای تجارت نیز می‌تواند رشد کند. برقراری روند تجاری از این مسیر که اکونومیست نیز قبلا به آن پرداخته است، انزوای اقتصادی ایجاد شده توسط تحریم را برای ایران ضعیف‌تر می‌کند و می‌تواند ایران را به بازیگر تجاری موثرتری در منطقه تبدیل و فشارها بر دلار را کم کند.

رویارویی سکه و دلار با مقاومت‌های مهم

در شرایطی ‌که دلار در هفته گذشته ‌رشد کمتر از یک درصدی را تجربه کرد، سکه و ربع سکه با اهرم اونس طلا و دلار در میدان خالی تاختند و در شرایطی که بازار طلا تعطیل شده بود سکه و ربع سکه با افزایش قیمت مواجه شدند. حباب سکه در هفته گذشته از کف هفتگی خود سه درصد رشد کرد و مقاومت مهم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را پیش رو دارد. قیمت دلار نیز درگیر یک مقاومت سخت در ناحیه ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان است که باید دید معامله‌گران افزایشی می‌توانند با چنین مقاومت‌های مهمی گلاویز شوند و از سد آن‌ها بگذرند یا خیر؟

احیای بازار سرمایه با اهرم تجدید ارزیابی

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نسبت به روزهای رونق اردیبهشت به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است.‌ از آنجایی که مهمترین اهرم برای رشد بازار سرمایه ‌جریان نقدینگی و افزایش ارزش معاملات است، باید دید در روزهای آتی با بازگشت شرکت‌ها از مجامع ارزش معاملات خرد روند صعودی به خود خواهد گرفت یا خیر؟

با توجه به اثرات منفی که تصمیمات اخیر بر بازار سرمایه داشته است به نظر می‌رسد برخی به دنبال احیای بازار سرمایه با اهرم تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند؛ اتفاقی که به طور مستقیم اثری بر سودآوری شرکت‌‌ها نخواهد داشت ولی به آنها کمک می‌کند تا با به‌روز شدن ارزش دارایی‌شان تسهیلات مالی بیشتری دریافت کنند.

در صورت اصلاح بازار سرمایه شاخص کل حمایت روانی دو میلیون واحدی را پیش رو دارد که اگر شکسته شود حمایت محدوده یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی پیش روی شاخص قرار می‌گیرد و در صورت صعودی شدن شاخص کل مقاومت دو میلیون و 50 هزار واحدی در برابر آن قرار گرفته است.