دبیر کانون صرافان در این باره به اکوایران تاکید می‌کند که بازار، انکارپذیر نیست و یادآوری می‌کند که آن زمان که بازار به رسمیت شناخته می‌شد، اختلاف نرخ آزاد و نرخ نیما کمتر از امروز بود.

کامران سلطانی‌زاده می‌گوید: بازار یک واقعیت انکارناپذیر است. در زمان رئیس کل پیشین یعنی صالح‌آبادی، بازار به رسمیت شناخته می‌شد. آن زمان که بازار به رسمیت شناخته می‌شد، اختلاف نرخ سامانه‌ نیما با بازار معمولا بین یک تا سه درصد بود؛ اما در حال حاضر که ما بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، این اختلاف با بازار غیررسمی به بالای 30 تا 35 درصد رسیده است. 

او با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم واقعیت را انکار کنیم، توضیح می‌دهد: بازار وجود دارد و صادرکننده، کالایی را که از کشاورز می‌خرد بر اساس دلار 28 هزار و 500 تومانی یا دلار 39 هزار تومانی نمی‌خرد. کشاورز یا تهیه‌کننده‌ کالا یا هرکسی که کالایی را به صادرکننده می‌فروشد، دلار را بر اساس نرخ روز می‌فروشد و صادرکننده هم باید کالا را بر اساس دلار 49 هزار تومانی خرید کند، اما ارز حاصل از صادرات را به قیمت 39 هزار تومان بفروشد.

سلطانی‌زادهد با مطرح کردن این پرسش که «اگر تصمیم‌گیران نرخ بازار غیررسمی را قبول ندارند، چرا ارز با حاشیه‌‌ قیمت بازار، به بازار عرضه می‌کنند؟» می‌گوید: اگر قبول داریم که بازار آزاد وجود ندارد، پس عرضه ارز را باید به قیمت 39 هزار تومان داشته باشیم. دلاری که در بازار آزاد در حال تزریق است، بین 2 تا 3 هزار تومان پایین‌تر از قیمت بازار آزاد است.

دبیر کانون صرافان اظهار کرد که «بر اساس اطلاعات غیررسمی که داریم، ارز با یک بازه‌ قیمتی 2500 تا 3500 تومان پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای ارز در بازار آزاد، به بازار تزریق می‌شود.»

کنترل نرخ ارز با تزریق غیررسمی و زیرپوستی به بازار