به گزارش اکوایران، نفت یکی از منابع مهم ایران است که بخش قابل توجهی از درآمد کشور را تأمین می کند. میزان درآمدهای حاصله از این ثروت خدادادی همواره در تصمیم گیری دولت برای تعیین خط مشی اقتصادی اهمیت داشته است. یکی از دلایلی که مسئولان برای رشد قیمت دلار در زمان ترامپ اعلام می کنند کاهش قیمت نفت جهانی و کاهش فروش نفت ایران در آن زمان بوده است. گفته می‌شود کاهش درآمدهای نفتی کار دولت را در آن سال ها برای تامین مالی و کنترل قیمت ارز سخت کرده بود.

جهش قیمت نفت در زمان دولت محمود احمدی نژاد هم باعث رشد قیمت دلار شد چرا که دولت به یکباره بخش قابل توجهی از درآمد نفتی را در اقتصاد عرضه کرد که باعث بروز عوارض بیماری هلندی در اقتصاد آن زمان ایران شد و قیمت دلار افزایش یافت.

نفت جهانی که در سال ۲۰۲۳ حتی تا کانال ۶۰ دلار هم پایین رفته بود بالای محدوده ۸۰ دلار معامله می شود و در مقاومت مهم ۸۲.۵ دلاری نفوذ کرده است. تحلیلگران پیش بینی می کنند که تقاضای نفت تا پایان سال بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که بیشتر آن ناشی از رشد تقاضای چین و هند خواهد بود.‌این در حالی است که نگرانی ها از کاهش سطح ذخایر در ادامه سال وجود دارد، روسیه و عربستان محدودیت های سمت عرضه را حفظ کرده و اعلام کرده اند‌ که این محدودیت فعلا ادامه خواهد داشت، اختلال در سمت عرضه، کاهش ذخایر نفتی و تقاضای رو به رشد نفت عواملی است که باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کنند قیمت نفت در ادامه سال ۲۰۲۳ بالاتر از قیمت های فعلی باشد که چنین اتفاقی باعث بهبود درآمد های نفتی ایران خواهد شد.

دلارهای نفتی یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل قیمت دلار هستند که بازارساز با تکیه بر آن از بلای کسری بودجه رها شده و دستش در کنترل بازار ارز باز می‌شود.

حال در شرایطی که قیمت نفت افزایش پیدا کرده و پیش بینی میشود مسیر پیش روی آن در ادامه سال صعودی باشد با تکیه بر درآمد های نفتی پیش بینی می شود بازارساز دست پر خواهد بود و می تواند با دست باز تری قیمت دلار را کنترل کند.

حباب سکه کاهش یافت

قیمت سکه به کانال ۲۸ میلیون تومانی برگشته است و حباب آن پس از برخورد به کانال ۲۲ درصدی اصلاح کرده و به محدوده ۲۱ درصدی نفوذ کرده است. بررسی تکنیکالی سکه نشان میدهد که حمایت محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مهم ترین حمایت پیش روی سکه است و مقاومت نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی هم سدی است که می تواند مانع از رشد قیمت سکه شود.

نقطه چرخش درهم

نیمه دوم کانال ۱۳ هزار تومانی برای درهم مهم است یک محدوده پر مقاومت که اگر بتواند آن را پشت سر بگذارد مسیر برای رشد آن هموار میشود. درهم روی حمایت ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومانی قرار دارد و اگر به مسیر نزولی خود ادامه دهد محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان مهمترین حمایت پیش روی آنست که می تواند درهم را به محدوده های پایین تر قیمتی هدایت کند. شکست مقاومت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و پس از آن تثبیت بالای مقاومت ۱۴ هزار تومانی می تواند نقطه چرخش بازار به سمت نیروهای افزایشی باشد.

استقبال از گروه نفتی و خودرویی

شایعات درباره بازار خودرو داغ است که با توجه به اصلاح قابل توجه شاخص کل و گروه خودروسازی مورد توجه بازار قرار گرفته است. از طرفی قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرده است و شاخص فرآورده های نفتی هم رشد حدود ده درصدی را در رشد اخیر شاخص ثبت کرده است. ارزش معاملات خرد روز قبل کاهش یافت که برای شاخص کل در این محدوده مطلوب نیست و در صورتی که ارزش معاملات رشد نکند، ادامه رشد قیمت ها در بازار سرمایه به مخاطره می افتد ولی رشد جهانی قیمت نفت می تواند به کمک بازار سرمایه بیاید، قیمت نفت جهانی در مسیرهای صعودی غالبا به کمک شاخص کل آمده است حال باید دید در ادامه نیز قیمت نفت جهانی می تواند امید در میان سهامداران را روشن کند یا خیر؟