به گزارش اکوایران، ونزوئلا کشوری است که کابوس ابرتورم را زندگی کرده و تبدیل به درس عبرتی شده که وقتی کارشناسان تصمیم دارند مسئولان کشوری را از عواقب تورمی تصمیماتشان بترسانند ونزوئلا را برایشان یادآوری می‌کنند. سابقه طولانی ونزوئلا در ابرتورم این کشور را مدت‌ها در میان کشورهای جهان پرچمدار کرده است، ولی چه چیزی ابرتورم را برای ونزوئلا رقم زد؟

ونزوئلا را در زمان بروز ابرتورم می‌توان به عنوان یک کشور تک‌محصولی معرفی کرد. وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به درآمدهای نفتی، اقتصاد این کشور را به نوسانات قیمت نفت حساس کرده بود و بالا و پایین نفت بر کیفیت تصمیمات دولت موثر بود. اقتصاد تک محصولی ونزوئلا به واردات بسیاری از کالاهای اساسی متکی است در نتیجه هر بحران ارزی در ونزوئلا به دلیل تسری آن در اولین لایه های زندگی مردم مانند تامین کالاهای اساسی، شرایط تورمی را برای این کشور دشوارتر می‌کند.

همزمان با کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ تورم در ونزوئلا روند صعودی به خود گرفت و آسیب پذیری اقتصاد به قیمت نفت خودنمایی کرد، تا پیش از تحریم ها آمریکا بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ونزوئلا بود که حتی اوراق قرضه ونزوئلا هم به دلار آمریکا منتشر می شد، این کشور آمریکای لاتین یکی از تامین کنندگان اصلی نفت ایالات متحده آمریکا بود که تحریم های ایالات متحده در زمان ترامپ این کشور تک محصولی را در بازپرداخت اوراق قرضه دلاری و کسب درامد نفتی دچار مشکل کرد، تورم در ونزوئلا روند تصاعدی به خود گرفت و ابرتورم میلیون درصدی برای این کشور ثبت شد به نحوی که قیمت هر فنجان قهوه در هر هفته دو برابر هفته قبلش شد.

اگرچه میزان تحریم ها در ونزوئلا به اندازه ایران نبود ولی ایران در مواجهه با تحریم ها به اندازه ونزوئلا زمینگیر نشد و علت اصلی این مسیله آنست که ایران در حوزه نیازهای اولیه مانند کالاهای اساسی به اندازه ونزوئلا به واردات متکی نیست و از سال ها قبل بر موضوع صادرات و تولید غیرنفتی تاکید میشود همین مسئله سهم بخش های دیگر در کیک اقتصادی تولید ناخالص داخلی و صادرات را افزایش داده است. عدم وابستگی ایران به بدهی خارجی دلاری و تک‌محصولی نبودن اقتصاد مانند ونزوئلا، عواملی هستند که مانع از ونزوئلایی شدن ایران شدند.

لایحه پیشنهادی دولت که در مجلس تصویب شده، این اختیار را به بازارساز می دهد که در صورت عدم ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان، اختیار تنبیه و اجرای محدودیت های جدید برای صادرکنندگان را داشته باشد. چنین رویکردی در شرایطی که اقتصاد در شرایط تحریمی به سر می برد می تواند تولید کننده را محتاط تر کند و باعث افزایش ریسک صادرات شود، فعال اقتصادی ریسک گریز است و چنین تصمیماتی ریسک را برای فعال اقتصادی در شرایطی که با تحریم هم دست و پنجه نرم می کند بالا می برد، که اگر بر مقدار صادرات اثر منفی بگذارد و صادرات غیر نفتی را کاهش دهد درآمدهای ارزی را کاهش میدهد و اقتصاد را به نوسانات قیمت نفت بیشتر متکی می کند، اثر چنین پیش آمدی در شرایطی که در حال حاضر قیمت نفت در بالای محدوده ۸۰ دلاری معامله می‌شود و یا در هنگام رشد قیمت نفت شاید خیلی محسوس نباشد ولی در زمان کاهش درآمدهای نفتی اثر خودش را بر درآمد های ارزی و قیمت دلار نشان خواهد داد.

سفر به عربستان دلار تهران را کاهشی می‌کند؟

قیمت درهم کاهش پیدا کرده است ولی حباب آن برای ماندن در محدوده های فعلی پافشاری می کند. در شرایطی که دلار در ابتدای کانال ۴۹ هزار تومان ایستاده است افزایش قابل توجه حباب درهم می تواند معامله گران افزایشی را امیدوار کند. روزنامه شرق الاوسط از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه به عربستان در پایان هفته نوشته است؛ اتفاقی که اگر عملی شود می‌تواند بر قیمت ارز اثر بگذارد و حباب بازارها را کاهش دهد. چرا که خبرهایی که در این مدت به بهبود روابط ایران و عربستان اشاره داشته بازار ارز را دچار نوسان کاهشی کرده است. سیگنال ها و اخبار مثبت از این سفر ولی می تواند نوسانات ارزی را بیشتر کند، مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ و حمایت ۴۸ هزار و۸۰۰ مواردی است که بررسی رفتار دلار در این نواحی به تحلیل بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

اونس کار را برای سکه سخت کرد

سکه و درهم پس از پر کردن گپ به وجود آمده در نمودار روز قبل عقب نشینی کردند، سکه به کانال ۲۷ میلیون تومانی بازگشت و حباب آن در کانال ۲۱ درصدی باقی ماند. اونس طلا روند نزولی گرفته و در ابتدای کانال ۱۹۰۰ دلاری قرار دارد که کار را برای معامله گران افزایشی سخت تر می کند. سکه حمایت محدوده ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش دار که در صورتی که از دست برود حمایت روانی نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی پیش روی آن قرار می گیرد.

بورس جانی ندارد

معاملات خرد بازار سرمایه جانی ندارد و قیمت ها در بازار روند نزولی دارد، زور پولی که در بازار مبادله میشود به اندازه ای نیست که اکثریت بازار را در یک روز سبز نگه دارد و شاخص کل در مواجهه با افزایش قیمت ها در همان روز فرو می ریزد.

در حالیکه دلار به خوبی کنترل شده است بازار سرمایه بلاتکلیف مشخص شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها و شمولیت قانون ورشکستگی خودروسازهاست که قیمت گذاری دستوری در این حوزه، کار را سخت تر کرده است این بلاتکلیفی نقدینگی را تا مشخص شدن نتیجه، در پشت در تصمیمات معطل کرده است.

بررسی شاخص گروه خودروسازی نشان می دهد که این گروه خط روند صعودی خود را از دست داده است. و در نزدیکی حمایت سطح ۶۱ درصدی فیبوناچی قرار دارد که در گذشته هم در این محدوده نوسان کرده است. در صورت حمایت گروه خودرو مقاومت محدوده ۳۰۱ هزار واحدی محدوده مقاومتی مهمی است ولی در صورتی که محدوده حمایتی از دست برود محدوده حمایتی ۲۵۰هزار واحدی مهم ترین حمایت خواهد بود که بر سطح ۷۸ درصدی فیبوناچی منطبق است.