به گزارش اکوایران، حسن نوروزی - نماینده مردم رباط کریم در مجلس - با اشاره به اعلام چند روز قبل بانک مرکزی مبنی بر تصمیم انحلال کانون صرافان گفته است: این اقدام بانک مرکزی، اقدامی صحیح و قابل حمایت است. برخورد قاطع با کانون صرافان گام مهمی در جهت مقابله با دلالی ارز در کشور بود.

این نماینده مجلس گفت: یکی از دلایل بروز تورم در اقتصاد کشور، همین دلالی‌های ارزی و رفتار‌های این‌چنینی در بازار ارز است که از سوی عده‌ای سوء‌استفاده‌گر انجام می‌شود.

آنطور که فارس گزارش داده، نوروزی اضافه کرد: ما مشکلی در حوزه تامین منابع ارزی نداریم بلکه بازار‌های غیر‌رسمی و فعالیت‌های غیرقانونی بعضی صرافان و دلالی ارز توسط آن‌ها موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز کشور می‌شود.

وی همچنین مدعی شد: یکی از اقدامات غیرقانونی برخی صرافان که موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز می‌شود خرید حواله ارز نیمایی و فروش آن به قیمت آزاد در بازار است که با این اقدام، عملاً بازار را دچار نوسان و افزایش قیمت می‌کنند؛ بنابراین بانک مرکزی در ادامه برنامه تثبیت ارزی، برخورد جدی با صرافان متخلف متخلف را در دستور کار قرار داده است.

بانک‌مرکزی روز 10 مرداد اعلام کرده بود که «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.»

روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار این خبر، اعلام کرد بود که «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص فعالیت و عملکرد کانون صرافان ایرانیان و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون و اساسنامه ثبتی آن، بر اساس تصمیمات متخذه توسط بانک مرکزی، موافقت نامه تاسیس کانون صرافان ایرانیان صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابطال می‌گردد.»

کانون صرافان ایرانیان نیز در واکنش به این تصمیم، بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه بانک مرکزی در خصوص انحلال کانون صرافان و لغو مجمع عادی سالیانه آن وجاهت قانونی ندارد.