اکوایران: روز سه‌شنبه بازار ارز و سکه افزایشی شدند و کانال عوض کردند. در معاملات روز چهارشنبه قیمت‌ها به مرز مقاومت خوردند و اصلاحی شدند. در مجموع هم شاهد بازار کم‌نوسانی بودیم. قیمت دلار هرات در 49 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و با افزایش در نیمه اول به 49 هزار و 300 تومان رسید اما نتوانست بالای این مرز مقاومتی تثبیت بدهد. بازار ارز هرات در نیمه دوم کاهش شد و در کف  49 هزار تومان بسته شد. قیمت دلار هرات در پشت خط فعلا کانال 49 هزار را از دست داده و در مرز 48 و 49 در حال معامله است. 

قیمت سکه تا مرز 28 میلیون و 200 هزار تومان بالا رفته بود و از این نقطه با افت تا 27 میلیون و 900 هزار تومان پایین آمد. البته گفتنی است که سکه فردایی هنوز در کانال 28 میلیون بود و در حوالی 28 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شد.  با این کاهش دلار و سکه معامله‌گران منتظر بودند طلای آبشده هم کانال 10 میلیون را از دست دهد اما این اتفاق نیفتاد. آن‌ها می‌گفتند افزایش انس طلای جهانی کار را خراب کرد و شرط از دست رفتن کانال 10 میلیون آبشده را رفتن دلار به زیر 48 هزار و 900 تومان می‌دانستند.

چهارشنبه اولین روز ماه بود و جدا از اینکه انواع خبر بازدهی بازارها دست به دست می‌چرخید یک گمانه هم درباره افزایش سه‌شنبه در بازار بود. معامله‌گران می‌گویند در آخرین روز مرداد بازار افزایش داشت و با ورود به ماه جدید این افزایش ادامه‌دار نبود که یک جای کار می‌لنگد. نظر ان‌ها این بود که طلاکارها در آخرین روز کاری مرداد قیمت را بالا بردند تا تسویه ماه بالا بسته شود. آن‌ها می‌گفتند اگر یادتان باشد در روز دوشنبه اولین بازاری که سیگنال افزایش داد سکه فردایی بود که به کانال 28 میلیون رفت.

درمورد بازدهی بازارها یک خبر آمد که سود بانکی در پنج ماهه ابتدایی 1402 بیشترین بازدهی را داشته است. این درحالی بود که با افزایش سه‌شنبه بازارها بیشترین بازدهی بازارها به سکه رسید و گفته می‌شد که سکه حدود 50 درصد بالاتر از سود بانکی بازدهی داشته است.

یک آمار از رشد قیمت بازارها هم از روزنامه فرهیختگان در بازار بود. طبق این گزارش در سی سال گذشته رشد قیمت زمین در شهر تهران 1100 برابر شده و بعد آن رشد قیمت سکه در رتبه دوم بود که 727 برابر شده است.

در روز چهارشنبه که در بازار نه خبر بود و نه نوسان خاصی داشت معامله‌گران یک سوژه جدید پیدا کرده بودند. سوژه آن‌ها درباره بی‌ارزش شدن پول ملی بود. آن‌ها می‌گفتند اگر الان یک 10 هزار تومانی را کپی رنگی بگیری 17 هزار تومان باید پول بدهی. یعنی 10 هزار تومانی جعلی گرانتر از اصل درمی‌آید. 

معامله‌گران فنی می‌گویند نزدیک به 40 روز است که قیمت دلار هرات بین 48 هزار و 500 تومان تا 49 هزار و 500 تومان گیر کرده و فقط یکی دو باری از این بازه خارج شده و سریع به آن برگشته است. آن‌ها می‌گفتند همین نشان می‌دهد که قیمت دلار در دست بازارساز است.