به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته قبل شایعه شد که رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر خواهد کرد که در ادامه این خبر تکذیب شد ولی این خبر هم باعث نشد تا دلار تهران سقف و کف های جدید قیمتی تجربه کند. غالبا با شروع عرضه ارز اربعین،  بازار ارز روند صعودی به خود میگیرد ولی چنین اتفاقی هم در بازار ارز نیفتاد و دلار سقف های قیمتی  قبل را تجربه نکرد.

آمریکا در این هفته توانست نفت کشتی توقیف شده ایران را در تگزاس تخلیه کند با توجه به هشداری که ایران پیش تر درباره این رویکرد داده بوده انتظارات افزایشی بازار ارز از این خبر هم برآورده نشد. واردات خودرو در این هفته بازار خودرو را کاهشی کرد ولی اثر آن بر دلار کمتر بود چرا که معامله گران با توجه به کسری تراز تجاری نسبت به محل تامین ارز آن تردید و نگرانی داشتند.

خبرگزاری بلومبرگ در این هفته اعلام کرد که صادرات نفت ایران رکورد زده ولی همین خبر هم کف دلار را نشکست، کودتای واگنر در روسیه در ابتدای تیرماه رشد ۱۵۰۰ تومانی دلار را رقم زد ولی تهدید به کودتای این گروه پس از سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین و عضویت ایران در بریکس هم نتوانست دلار را از محدوده رنج خود خارج کند که نشان دهنده جو سنگین معاملات در بازارهای ارز و سکه  است.

مثلث تعیین تکلیف دلار

با وجودی که بازار ارز در این هفته بمباران خبری شد ولی رنج بود و بازدهی دلار به یک درصد هم نرسید، از نظر تکنیکالی اندیکاتور مکدی سیگنال صعودی صادر میکند ولی نمودار نشان میدهد که محدوده مقاومتی سرسختی پیش روی دلار است، حمایت ها و مقاومت های دلار در یک مثلث در حال متراکم شدن است تا در نهایت دلار با تعیین تکلیف خودش از آن خارج شود. در صورتی که دلار کاهشی شود حمایت ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان در کف مثلث انتظار آن را میکشد ولی در صورت افزایشی شدن دلار مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان و مقاومت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان در مثلث، پیش روی دلار قرار گرفته است، فاصله سقف و کف مثلث برای نوسان دلار در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

حباب سکه چقدر است؟

سکه امامی هم در هفته قبل رنج شد و بازدهی آن کمتر از دلار تهران بود و به یک درصد هم نرسید. سکه امامی در این هفته به حمایت خط روند صعودی بلندمدت خود برخورد کرد و حمایت شد.

IMG_20230825_102400_576

آنچه که از معاملات سکه جلب نظر میکند تثبیت حباب سکه در محدوده بالاتر از ۲۰ درصدی است حباب سکه از هشتم مرداد ماه تا کنون در کانال ۲۰ درصدی قرار گرفته است و مقاومت معامله گران مانع از کاهش بیشتر قیمت سکه شده است و در چنین شرایطی مقاومت معامله گران در حمایت های کنونی باعث افزایش حباب شده است. این اتفاق نشان میدهد که محدوده های حمایتی فعلی برای معامله گران دارای اهمیت ویژه ای است که حاضر به از دست دادن آن نیستند و برای حفظ این محدوده ها دست به معامله در مناطقی می زنند که ریسک حباب بالا را تحمل می کنند.

شرط صعود طلا

ربع سکه که غالبا بازدهی بیشتری نسبت به سایرین دارد در این بازه سود آن به نیم درصد هم نرسید و مانند طلای آب شده ذوق حرکت نداشت. طلای آب شده از نیمه اول خرداد ماه حمایت ابر کومو را از دست داده و نزولی شده است و پس از آن تا به حال نتوانسته موقعیت خود را تغییر دهد و خود را به بالای ابر کومو برساند و تثبیت شود، در چنین شرایطی، شرط اول برای صعودی شدن، تغییر جایگاه طلای آب شده است و طلای آب شده باید بتواند داخل ابر کومو جایگاه خود را تثبیت کند. طلای آب شده حمایت ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی و مقاومت ده میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را پیش رو دارد.

چرا حباب درهم و سکه افزایش یافت؟

کف حباب درهم بالاتر آمده است و از هجدهم مرداد پایین تر از ۴۰۰ تومان را ثبت نکرده است،این در حالی است که پس از خبر توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان، حباب درهم به جای نزولی شدن روند صعودی به خود گرفته است، افزایش حباب درهم و حباب سکه در شرایطی که دلار و سکه در محدوده های حمایتی قرار دارند به معنای اهمیت محدوده های فعلی قیمتی برای معامله گران است، افزایش حباب در بازار ارز و سکه نشان دهنده مقاومت معامله گران در برابر کاهش بیشتر است.

IMG_20230825_102400_268