به گزارش اکو ایران، بازار ارز درهفته گذشته رنج شد و پایان هفته تقریبا در همان نقطه ای ایستاد که در ابتدای هفته در آن قرار گرفته بود.

در هفته ای که گذشت‌ تمام بازارها رنج بود، دلار و سکه حتی به بازدهی یک درصدی هم نرسیدند و فقط ربع سکه توانست یک افزایش یک درصدی را ثبت کند. بازار ارز کاملا آرام بود که علاوه بر نبود خبر منفی قابل توجه و ازدیاد اخبار مثبت، میتوان رونق بازار سرمایه را نیز به عنوان عامل اثرگذار بر رکود بازار ارز در هفته گذشته نام برد.

بازار ارز در ۳ سال گذشته در مواجهه با سفر اربعین افزایشی بوده است ولی نرخ دلار دراین هفته رنج شد و تقریباً آغاز و پایان ثابتی داشت.

علت این اتفاق را می توان علاوه بر رکود اخبار منفی و رونق اخبار مثبت به رشد بازار سرمایه نیز ربط داد.‌ ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به بالای شش هزار میلیارد تومان در روز رسیده است که این بدان معنی است این مقدار سرمایه در روز از بازار ارز، طلا و سایر بازارهای موازی دور می شود.

در چنین شرایطی آنچه مشخص است بازار ارز یک ماه مهم و حساس را در شهریور ماه آغاز می کند.در تاریخ یازده سپتامبر که مصادف با بیستم شهریور ماه است پرونده ایران در نشست شورای حکام در دستور کار می‌گیرد به همین خاطر پیش از این جلسه نحوه گزارش معاون رافائل گروسی در باره تاسیسات هسته‌ای ایران یکی از موارد مهم اثر گذار بر نتیجه جلسه شورای حکام خواهد بود.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر هم که مقارن با ۲۸ شهریور هست ، سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت در مجمع سازمان بین‌المللی انرژی اتمی حاضر خواهد شد و پیش بینی می شود در این سفر نیز مذاکراتی انجام پذیرد.

به همین خاطر بر اساس مواردی که گفته شد قیمت دلار، ماه سرنوشت سازی را در شهریور شروع می کند که می تواند موقعیت دلار را دچار تغییرات کند‌.

خط جاذبه درهم

درهم که غالبا معاملات پر نوسان تری دارد در هفته قبل بسیار آرام بود به نحوی که فاصله سقف و کف حباب درهم در هفته ای که گذشت به ۱۰۰ تومان رسیده بود. میانگین هفتگی حباب درهم در هفته ای که گذشت ۵۹۰ تومان بوده و حباب درهم نه کانال ۴۰۰ تومانی را دید و نه توانست به کانال ۷۰۰ تومانی سرکشی کند.

بررسی تکنیکالی درهم نشان میدهد که درهم امارات در محدوده ۱۳ هزار و ۵۶۰ تومان حمایت سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی را دارد و مدتی است که در این محدوده یک زون تشکیل داده که باعث شده درهم در اطراف این محدوده نوسان کند و این محدوده قیمتی به خط جاذبه‌ ای تبدیل شده که درهم را از محدوده های قیمتی دیگر به سمت خودش می کشد.

 ارزش ذاتی سکه بالا رفت

اونس طلا در هفته ای که گذشت صعودی شد و خود رابه محدوده ۱۹۴۰ دلاری رساند. این اتفاق در شرایط رکودی بازارها باعث شد ارزش ذاتی سکه رشد کند و حباب آن کاهش یابد.

ربع سکه در هفته گذشته بیشترین بازدهی را کسب کرد، البته این افزایش تنها یک درصد بود و به همین خاطر به چشم اهالی بازار نیامد.

بررسی تکنیکالی ربع سکه نشان میدهد که ربع سکه روی یک خط روند صعودی ملایم در حرکت است و اندیکاتور آر اس آی هم روی یک خط روند صعودی قرار دارد که فعلا انتظارات کاهشی از ربع سکه را تا حدودی تعدیل کرده است در صورت افزایش قیمت ربع سکه مقاومت های ده میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سطح ده میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی مهم ترین مقاومت های پیش روی ربع سکه هستند‌، ربع سکه در صورت اصلاح حمایت های نه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هم چنین سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی در محدوده ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد.

کام سهامداران شیرین شد

کام سهام داران پس از مدت ها در هفته گذشته شیرین شد و بیشترین جهش هفتگی بورس از ابتدای سال جاری رقم خورد.

 چرا که ارزش معاملات خرد بازار سرمایه پس از مدت ها در محدوده مناسبی قرار دارد. بررسی های تکنیکال از شاخص کل نشان میدهد این شاخص یک مقاومت مهم در محدوده دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحدی را پیش رو دارد.

روز چهارشنبه در آخرین روز بازار گروه بانکی مورد توجه قرار گرفت و این شاخص برای ششمین روز متوالی مثبت شد.

مهم ترین مقاومت ‌پیش روی‌ گروه بانکی مقاومت محدوده ۹ هزار و ۱۰۰ واحدی است که می تواند در رشد دست جمعی این گروه یک توقف ایجاد کند.