به گزارش اکوایران، برخی از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سکه امامی در معاملات نقدی امروز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه احتمالا از چند جناح تحریک شود و به سمت پله‌های بالاتر گام بردارد.

اولین نشانه‌ای که ممکن است در روز جاری کام سکه بازان‌افرایشی را شیرین کند، خیز شبانه نرخ دلار در معاملات پشت خطی شنبه شب است. عده‌ای از معامله‌گران دلار شب گذشته مدعی بودند که اسکناس آمریکایی به مرز ۴۹ هزار و 500 تومان رسید.

البته این افزایش قیمت علاوه بر تهران، در معاملات پشت‌خطی هرات هم قابل مشاهده بود.

از نظر معامله‌گران با توجه به اهمیت دلار برای بازار سکه، اگر در روز یکشنبه قیمت دلار آرایش صعودی به‌خود بگیرد می‌تواند کفه ترازوی سکه‌بازان افزایشی را سنگین کند.

دومین دلیلی که ممکن است زمینه‌ساز صعود قیمت سکه در دومین روز هفته جاری شود به رشد قیمت طلای آبشده برمی‌گردد.

روز گذشته طلا آبشده مورد استقبال خریداران قرار گرفت و مرز مقاومتی 10 میلیون و 200 هزار تومان را شکست.

معامله‌گران می‌گویند: با عبور طلای آبشده از این مرز ، تقاضا برای خرید این فلز گران‌بها در معاملات پشت‌خطی شنبه شب تا حدودی بالا رفت و آبشده تا سطح 10 میلیون و 275 هزار تومان هم پیش‌روی کرد. اتفاق دیگری که برای جناح افزایشی بازار سکه در بازار امروز یکشنبه ۱۲ شهریور احتمالا خوشایند باشد.

از طرفی هم قیمت تتر که روز شنبه به یک قدمی کانال ۵۰ هزار تومان رسیده بود در معاملات شب گذشته خاکریز ۵۰ هزار تومان را فتح کرد. معامله‌گران انتظار دارند خیز تتر هم بر معاملات ارز و سکه در روز جاری اثر بگذارد.

خبر دیگری که روی ذهنیت افزایشی بازار اثر گذار بوده، موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا است. دیشب به‌شکل کاملا متفاوتی این بحث در  بازار ارز و سکه داغ بود.

رویترز و بلومبرگ در خبری اعلام کرده‌اند «بیل ریچاردسون» دیپلمات سابق که در کارنامه‌اش نمایندگی کنگره، تصدی وزارت انرژی و فرماندارای نیومکزیکو را داشت، فوت کرد. بیل ریچاردسون کسی است که توافق مبادله زندانی‌های آمریکایی با کره شمالی، میانمار، صدام و ایران را در گذشته انجام داده بود. از او در ادوار قبل به‌عنوان مرد پشت‌پرده تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی یاد می‌شد.

در میان معامله‌گران تصور می‌شد که فوت این دیپلمات شاید باعث ایجاد یک چالش جدید در مسیر تبادل زندانیان شود.

در کنار این خبر، آژانس فضایی روسیه اعلام کرده موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای خود که قادر به حمل دست‌کم ۱۰ کلاهک هسته‌ای است را به حالت آماده‌باش درآورده است. کشورهای غربی به این موشک لقب «شیطان» داده‌اند. معامله‌گران این خبر را هم خلاف جریان کاهش تنش می‌دانستند و تصور می‌کنند این اخبار بهانه‌ای برای نوسان‌گیران و اثر‌گذاری بر سطح تقاضا در بازار ارز و سکه امروز باشد.

آن طور که برخی از معامله‌گران مدعی هستند قیمت سکه امامی در پشت‌خط‌ شنبه شب رشد کرده و تا پله سوم کانال ۲۸ میلیون تومان بالا رفته اما در نهایت اندکی پایین‌تر از محدوده ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسته شده است.

تکنیکال کارها می‌گویند در شرایط کنونی سکه مرز مقاومتی ۲۸ میلیون رو ۴۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و جبهه افزایشی بازار سکه برای شکست این محدوده تلاش خواهد کرد.

با این حال، اگر دلار در بازار امروز رنج شود احتمال اینکه سکه قدرت کافی برای صعود معنادار را نداشته باشد هم وجود دارد.

ارزش واقعی سکه در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان است که با قیمت اسمی حول‌و‌حوش ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فاصله دارد.

حباب سکه 12 شهریور