به گزارش اکوایران،‌ مجید کریمی - مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی وزارت اقتصاد - گفت: سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال گذشته معادل دو میلیارد دلار به سود دلالان و به زیان تولیدکنندگان و دولت تمام شد.

اقتصاددانان غالبا از تک نرخی شدن ارز حمایت می کنند و ارز چند نرخی را عامل فساد اقتصادی می‌دانند، امری که کارایی اقتصادی را دچار اختلال می‌کند. در شرایطی که منابع ارزی کشور به خاطر تحریم‌ها تحت‌‌فشار است و میزان نوسانات نرخ ارز بیشتر، قیمت‌گذاری ارز و بازار چند نرخی به‌خاطر نوسانات ارزی غالبا به‌خاطر حمایت از مصرف‌کننده شکل می‌گیرد. تا مصرف‌کننده در محدوده مشخص قیمتی اقدام به خرید کند و از قدرت خرید مصرف‌کننده دفاع شود. ولی در عمل چنین اتفاقی در حد انتظاری سیاست‌گذار رخ نمی‌دهد.

فعال اقتصادی به‌دنبال حداکثرکردن منافع اقتصادی خودش است. بنابراین در شرایط ارز چند نرخی، او به معامله ارز دولتی خود با بازار آزاد که سود بیشتری دارد تمایل زیادی پیدا می‌کند.

هرقدر نرخ تثبیتی ارز پایین‌تر از بازار آزاد ارز باشد اختلاف قیمت دلار آزاد و تثبیتی شرایط رانت‌خواری را تقویت می‌کند. وقتی نرخ تثبیتی ارز پایین‌تر از بازار آزاد است، وارد کننده می‌تواند با نرخ کمتر از بازار آزاد اقدام به دریافت ارز کند در چنین شرایطی هم فروش دلار در بازار آزاد سود آور است و هم واردات کالا چون با دلار ارزان‌تر اتفاق می‌افتد سود بیشتری از تولید دارد.

در چینن شرایطی تولیدکننده در نقطه مقابل واردکننده است. تولیدکننده باید ارز خود را با قیمت پایین‌تر از بازار در اختیار بانک مرکزی قرار دهد؛ آن هم در حالی که میزان هزینه‌های تولیدکننده مطابق با تورم حاکم و نرخ دلار آزاد است. چنین رویکردی سود تولید‌کننده را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است او را دچار کند.

در چنین وضعیتی بر منابع ارزی فشار می‌آید و با کاهش تولید این منابع کمتر هم می‌شود. روند صعودی واردات هم شرایط را سخت‌تر می‌کند. از همین روی است که گفته می‌شود نرخ تثبیتی ارز در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ایجاد رانت کرده، به تولیدکننده ضرر زده و به نفع دلالان تمام شده است.

به‌همین‌خاطر این مسئول وزارت اقتصاد نرخ تثبیت شده دلار را مطلوب نمی‌داند. با رشد قیمت نرخ تثبیت شده ارز، اگرچه دلار تثبیتی با دلار آزاد فاصله زیادی دارد ولی این افزایش می‌تواند به صادرکننده فرصت دهد تا تولید بیشتری داشته باشد و منابع ارزی را بالا ببرد.

حمایت و مقاومت طلای آب شده

قیمت اونس جهانی طلا نسبت به ابتدای هفته کمتر شده است. داستان از این قرار است که شاخص‌های اقتصادی کشور چین از حد انتظار ضعیف‌تر بود. اتفاقی که باعث تقویت دلار شد. هم‌چنین بازده اوراق خزانه آمریکا نیز رشد یافت. برایند این رویدادها باعث شده ارزش اونس طلا تا محدوده ۱۹۲۰ دلاری کاهش پیدا کند.

رشد اونس جهانی طلا در کنار مقاومت‌شکنی دلار، باعث بهبود قیمت طلا و سکه شد و در این هفته طلای آب‌شده پرچمدار حرکت رو‌به‌جلوی بازار ارز بود.

بررسی تکنیکالی نمودار طلای آب‌شده نشان می‌دهد که محدوده ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مقاومت پیش‌روی طلای آب شده است. ولی روند نزولی طلای جهانی در شرایطی که دلار هم متوقف شده‌، ممکن است منجر به عقب‌نشینی خریداران شود و احتمال اصلاح قیمت طلا را افزایش دهد. محدوده ده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اولین حمایت طلاست و پس از آن محدوده ده میلیون و ۱۳۰ هزار تومان تا محدوده ده میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پیش‌روی طلا قرار دارد.