به گزارش اکوایران،‌ قیمت نفت جهانی افزایش یافته و خود را در بالای ۸۵ دلار تثبیت کرده است. عربستان سعودی محدودیت عرضه نفت خود را تا پایان سال تمدید کرد و همین مسئله در حالی‌که گرمای جهانی تقاضای انرژی را بالا برده موجب شد تا قیمت نفت در نیمه دوم کانال ۸۵ دلاری پیشروی کند‌.

مدت‌ها است که اقتصاد جهانی در انتظار بهبود تقاضای چین است. انتظار می‌رفت پس از پایان همه‌گیری و قرنطینه‌، رکود اقتصادی در چین بهبود یابد ‌و‌ با بهبود تقاضا،‌ مصرف نفت جهانی هم رشد پیدا کند و.درنتیجه این رشد، قیمت نفت هم بالا برود. اما پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و رکود در اقتصاد چین جاخوش کرد. ماندگاری رکود در چین باعث شد که این کشور تاثیر مثبت خاصی بر روی نفت جهانی نداشته باشد.

در این میان عربستان به بهانه حمایت از قیمت نفت، عرضه نفت را کاهش داد و روسیه نیز به این کشور پیوست. کاهش عرضه نفت توسط عربستان و روسیه تعادل عرضه را جابه‌جا کرد و همین مسئله در کنار گرمای شدید کره زمین باعث افزایش قیمت نفت جهانی شد.

گرما و سرمای شدید به نفع بازار انرژی کار می‌کند. در شرایطی که هوا گرم می‌شود استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده افزایش می‌یابد که منجر به رشد مصرف برق و سوخت می‌شود. از آنجایی که رشد مصرف برق،‌ تقاضای سوخت را افزایش می‌دهد، محدودیت عرضه نفت توسط عربستان و گرمای بیش از اندازه هوا باعث افزایش قیمت نفت شد.

بررسی نمودار ۱۴ ساله نفت نشان می‌دهد که در این مدت هربار قیمت نفت بالای ۸۵ دلار رفته است پس از آن تا کانال صد دلاری پیشروی کرده است. حال اگر مسیر صعودی نفت ادامه داشته باشد درآمدهای‌ نفتی تهران بهتر خواهد شد و کسری بودجه کاهش می‌یابد. که می‌تواند تحرکات قیمت ارز را مختل کند و به کمک بازارساز بیاید. پس به همین خاطر قیمت جهانی نفت به نوعی یار کمکی بازارساز برای کنترل دلار است.

 اهمیت یک نشست برای دلار

امروز جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد. یکی از سرفصل‌های این جلسه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. درصورتی که بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود و پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود کار سخت خواهد شد. البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مقطع کنونی اتفاق ناگواری برای توافق رخ نمی‌دهد و گزارش آژانس هم به نحوی نیست که زیر میز توافق بزند.

در بازار ارز تهران، قیمت دلار مقاومت مثلث تشکیل شده در نمودار تکنیکی را شکسته و هفت روز بالای آن معامله شده است. در بازه روزانه دلار توانسته خودش را بالای ابر کومو تثبیت کند که به عنوان سیگنال افزایشی شناخته می‌شود. در حال حاضر حمایت محدوده ۴۹ هزار و ۶۵۰ که منطبق با حمایت سقف ابر کومو است، مهم‌ترین حمایت پیش روی دلار است ولی مقاومت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان مقاومت‌های پیش روی دلار هستند که از تشکیل روند صعودی جلوگیری می‌کنند.

طلا به داخل مثلث برگشت

طلای جهانی و قیمت دلار تهران در روز قبل به ضرر معامله‌گران طلا شد و باعث عقب‌نشینی طلای آب‌شده گردید. طلای آب شده به سقف مثلث تشکیل شده حمله کرده بود ولی عملکرد این چند روز طلا نتوانست طلای آب شده را روی حمایت سقف مثلث تشکیل شده حفظ کند‌ و طلای آب شده به درون مثلث برگشت. در حال حاضر طلای آب شده می‌تواند تا حمایت محدوده ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هم کاهش یابد ولی مقاومت مهم طلای آب شده در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار دارد.

بورس در دامن اخبار خودرویی

ارزش معاملات خرد برای روز قبل هم نزولی بود و به کانال چهار هزار میلیارد تومانی وارد شد.

هرچند روز قبل از شدت عرضه و کاهش قیمت سهام در کلیت بازار سرمایه کم شده است ولی کاهش ارزش معاملات خرد هم نکته مثبتی برای بازار سرمایه ندارد.

در بررسی اخبار در حال حاضر وزنه اخبار خودرویی سنگین‌تر است، عرضه خودرو در بورس در حالت تعلیق قرار دارد ولی خریداری بلوک ایران خودرو توسط گروه بهمن خبرساز شد. منتقدان اعلام می‌کردند که چون شرکت کروز به عنوان قطعه‌ساز به ایران خودرو قطعه تحویل می‌دهد تصاحب دو کرسی مدیریتی توسط گروه بهمن در ایران خودرو رقابت میان شرکت‌ها را ضعیف می‌کند ولی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت گروه بهمن را از هرگونه فعالیت انحصار‌طلبی و رویه غیر رقابتی در صنعت خودرو تبرئه کرد. 

در حال حاضر محدوده دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد که منطبق بر سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی است مهم‌ترین مقاومت پیش روی شاخص کل است.