به گزارش اکوایران، قرار است امروز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه نشست شورای حکام در وین برگزار شود. موضوع ایران یکی از سرفصل‌هایی است که در دستور کار شورا عنوان شده. قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

چند روز قبل بود که جزئیات گزارش آژانس در این باره منتشر شد که حاوی نکات مثبت و منفی بود. با‌این وجود برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده‌اند که هیچ ‌قطعنامه‌ای علیه ایران، برای ارائه در نشست شورا برنامه‌ریزی نشده، اما احتمال صدور بیانیه‌ مشترک را محتمل دانسته‌اند.

به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر معامله‌گران بازار ارز و سکه تهران به این نشست و نتایج آن گوشه چشمی دارند و اخبار قطعی از این نشست می‌تواند بر روی نوسانات ارز و سکه اثر گذار باشد.

در کنار این خبر، گزارش جدید رویترز در مورد آزادسازی ارزهای بلوکه شده و زندانیان دو تابعیتی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است.

حباب 20 شهریور

خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد قرار است طی هفته آینده با آزاد شدن و خروج پنج شهروند ایرانی آمریکایی از ایران، 6 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران به بانک‌های قطر واریز شود.

طبق ادعای رویترز، سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله و مراد طاهباز ۶۷ از جمله این افراد هستند. 

برخی از فعالان سیاسی و اقتصادی در این رابطه می‌گویند انتشار چنین اخباری در کوتاه مدت می‌تواند به‌عنوان سدی در مسیر افزایش قیمت دلار  و سکه عمل کند، با این حال تا زمانی که متغیرهای بنیادی کشور حل نشود احتمال صعودی شدن قیمت‌ها در بلند مدت وجود خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته قیمت سکه دو نرخی بود. عصر دیروز عده‌ای از معامله‌گران مدعی بودند که قیمت سکه با کاهش 200 هزار تومانی به کف کانال 28 میلیون تومان برخورد کرد. برخی دیگر هم می‌گفتند که قیمت سکه در حول و حوش 28 میلیون و 200 هزار تومان معامله شده است.

تحلیلگران باور دارند سکه درحال‌حاضر دو مرز مقاومتی 28 میلیون و 500 هزار تومان و 28 میلیون و 800 هزار تومان را پیش‌روی خود دارد که اگر بالای این دو محدوده ماندگار شود به دنبال آن برای شکست کانال 29 میلیون تومان تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر اگر از مرز 28 میلیون تومان عقب‌نشینی کند ممکن است تا نیمه کانال 27 میلیون تومان پایین برود.

طبق محاسبات انجام شده با فرض دلار 49 هزارو 700 تومانی، طلای جهانی 1919 دلاری و سکه امامی  28 میلیون و 200هزار تومانی‌، قیمت واقعی هر قطعه سکه امامی در حال حاضر 22 میلیون و 449 هزار تومان است.