دلار تهران دو‌ روز است که آرام و قرار ندارد و طی دو روز متوالی به مقاومت مهم و تعیین کننده نیمه کانال ۵۲ هزار تومانی رسیده است.

جنگ فلسطین انتظارات از افزایش تنش‌ها در منطقه را بالا برده است. از طرفی با نزدیک شدن به تاریخ مهم ۱۸ اکتبر( ۲۶ مهر) انتظارات افزایشی به دلیل اعلام اروپا مبنی بر حفظ تحریم‌های موشکی ایران رشد پیدا کرده است.

انتظارات یک موضوع مهم در تعیین استراتژی معامله‌گران در هر بازاری است چراکه معامله‌گران باتوجه به پیش‌بینی خود از آینده دارایی، موقعیت معاملاتی خودشان را مشخص می‌کنند. زلزله افغانستان نیز در صعودی شدن انتظارات بازار ارز بی‌اثر نبوده است و جریان انتظارات در این بازار را صعودی کرده است.

اثر جنگ بر بازار جهانی

بازارهای جهانی برای امروز روند صعودی به خود گرفتند و جنگ حماس رشته‌های فدرال رزرو را پنبه کرد، چرا که پس از انشار گزارش اشتغال ایالات متحده پیش‌بینی‌ها از افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا تقویت شد و بازارهای جهانی را با خود به زیر کشید ولی جنگ میان فلسطین و اسرائیل در این هفته ورق را برگرداند و‌ قیمت‌ها در معاملات امروز صبح در بازار جهانی صعودی شدند.

خاورمیانه خاستگاه نفت و گاز جهان است و با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت نفت و گاز رشد قابل توجهی را ثبت کرد که می‌تواند درآمدهای ارز ایران را در شرایط کنونی حفظ کند.

شرط صعودی شدن سکه رفاه

دلار تهران در دو روز متوالی دو مقاومت مهم را پشت سر گذاشته و مسیری که در چهارماه رو به پایین طی کرده بود در دو روز به سمت بالا بازگشت. روز قبل دلار تهران به مقاومت مهم کانال ۵۲ هزار تومان برخورد کرد و حباب درهم با افزایش به کانال ۶۰۰ تومانی رسید که نشان دهنده رشد تعداد خریداران در معاملات درهم است.

سکه در یک روز دو‌میلیون تومان افزایش یافت و حباب آن با توجه به رشد انتظارات صعودی به نزدیکی کانال ۲۵ درصدی رسید. سکه رفاه ولی در روز قبل به خاطر محدودیت دامنه نوسان از بازار آزاد عقب ماند و هنوز نتوانسته مقاومت مهم و سرنوشت‌ساز ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را فتح کند. سکه رفاه مقاومت نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی را پیش رو دارد که در صورتی که رو‌به بالا شکسته شود روند صعودی را برای سکه رفاه تایید می کند.

نحسی هفده بازار را می‌گیرد؟

بازار سرمایه ریسک گریز است و در شرایط کنونی احتمالا جنگ‌ غزه را به عنوان ریسک مهم شناسایی کرده به طوری که در روز قبل در حالی که از نظر تکنیکالی انتظار حمایت از شاخص کل وجود داشت با سقوط ۵۰ هزار واحدی حمایت مهم خود را از دست داد. روز قبل مجید عشقی رییس سازمان بورس علت سقوط بورس را اخبار سیاسی اعلام کرد که به زودی رفع خواهد شد ولی آنطور که مشخص است بازار سرمایه در روز جاری به موعد هفدهم ماه رسیده است، بازار سرمایه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه شروع به اصلاح کرد و پس از آن تا به حال در هفدهم هر ماه کاهش یافته است حال اگر بدون توجه به رشد ارزش معاملات خرد در صورتی که نحسی هفدهم، دامن بازار سرمایه را بگیرد زیر خط روند صعودی خود تثبیت می‌شود و حمایت محدوده نیمه کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی پیش روی آن قرار میگیرد. با توجه به رشد بالا و تند دلار و سکه در صورتی که سقوط بورس ادامه دار باشد سرمایه‌های بیشتری با خروج از بورس به امید خروج از زیان و کسب سود به بازار سکه وارد میشوند که به عنوان یک زنگ خطر برای تورم خواهد بود.