به گزارش اکوایران، در شرایطی که اوضاع جنگ حماس و اسرائیل روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و اسرائیل عملیات زمینی در کنار جنگ هوایی را آغاز کرده است؛ امروز شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ یک خبر دیگر مورد توجه معامله‌گران دلار در تهران قرار گرفت.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه از توقف مذاکره و شکرآب ترشدن روابط ریاض و تل‌آویو خبر داده است؛ خبری که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز آن را تلویحا تایید و تاکید کرد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه، گزینه توافق ریاض-تل‌آویو از روی میز کنار رفته است. این در حالی است که تا پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، سران عربستان و رژیم صهیونیستی می‌گفتند به طور پیوسته در حال حرکت به‌سوی توافقی هستند که ممکن است شکل جدیدی به منطقه بدهد.

 بر اساس تحلیل تحلیلگران، آمریکا هم‌زمان با کاهش تنش‌ها با ایران، پروژه عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان را پیگیری می‌کرد. فعالان سیاسی هم‌زمان با شروع جنگ پیش‌بینی کرده بودند که حمله حماس به مناطق اشغالی می‌تواند هر نوع عادی‌سازی عبری - عربی را تحت‌تأثیر قرار دهد.

روز آرام بازار دلار

 بااین‌حال، در سایه همین اخبار بازار ارز تهران امروز روز آرامی را سپری کرد. نرخ دلار امروز در مقایسه با روز پنجشنبه هفته قبل نوسان قابل‌توجهی را ثبت نکرد و در حدود ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید.

 نرخ حواله درهم نیز امروز نوسان کاهشی محدودی را تجربه کرد و به کانال ۱۳ هزار تومان برگشت. قیمت درهم امروز ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان بود. معامله‌گران می‌گویند اگر این روند ادامه یابد، ایستگاه بعدی درهم می‌تواند محدوده حمایتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.

 بازار هرات هم امروز بعد از یک هفته تعطیلی به دلیل وقوع زمین‌لرزه شروع به کار کرد. اسکناس آمریکایی در شروع معاملات نقدی بازار یاد شده ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد؛ اما در نیمه ظهر امروز بر روی مرز ۵۱ هزار تومان قرار گرفت.

در شرایط کنونی تحلیلگران سیاسی و اقتصادی باور دارند که مهم ترین اتفاق پیش رو برای بازار ارز تهران روز ۲۶ مهرماه (موعد لغو تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) است و احتمالاً بازار در کنار اخبار جنگ به این موضوع هم توجه خواهد کرد. همین امر موجب شده عده‌ای از بازیگران ارزی تصور کنند همچنان بازار در موج صعود خواهد بود.

 در کنار بازار دلار، بازار طلا جهانی هم روز گذشته شاهد رشد شارپی قیمت اونس طلا بود. این فلز گران‌بهای جهانی امروز در حدود ۱۹۳۰ دلار نرخ‌گذاری شد. با صعود یکباره طلا برخی از سکه بازان در بازار داخلی ایران تصور می‌کردند که سوپاپ قیمت سکه امامی هم بپرد. البته در آغاز معاملات بازار سکه این اتفاق افتاد و سکه با رشد ۷۰۰ هزارتومانی تا نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان بالا رفت.

 اما عدم همکاری نرخ دلار با قیمت سکه موجب شد که سطح هیجان سکه بازان افزایشی تعدیل شود و سکه با ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شود. این قیمت در مقایسه با دو روز قبل رشد ۱۰۰ هزارتومانی را نشان می‌دهد.