به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند سه‌شنبه نیز هرات نیامد. آن‌ها می‌گفتند هر روز در پشت خط یک اطلاعیه به بازار می‌آید که در روز آینده بازار ارز هرات بازگشایی می‌شود اما این اتفاق نمی‌افتد. در پشت خط دوشنبه هم این سناریو تکرار شد اما هرات دوازده روز است که در غیبت به سر می‌برد.

ارز و طلا کاهش را جبران کردند

بازار ارز و طلا برخلاف روز گذشته افزایشی شدند و کاهش دیروز را پس گرفتند. قیمت دلار سلیمانیه با تاخیر در ساعت 11 و نیم و بعد از نرخ‌دهی درهم در 50 هزار تومان شروع به کار کرد که گپ منفی 150 تومانی داشت. درهم در مرز حمایت مهمش یعنی 13 هزار و 800 تومان بازگشایی شد و تا 13 هزار و 750 تومان کاهش داشت. اما در ادامه افزایشی شد و تا مرز کانال 14 هزار تومان بالا رفت. با نرخ درهم، دلار در 51 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود.

گپ منفی سلیمانیه هم به کاهش ابتدایی بازار دبی برمی‌گشت. دلار سلیمانیه از 50 هزار تومان شروع به افزایش کرد و تا 50 هزار و 700 تومان بالا رفت. قیمت سکه در 28 میلیون و 300 هزار تومان آغاز به کار کرد و تا سطح مهم 28 میلیون و 850 هزار تومان بالا رفت. معامله‌گران می‌گویند بازارها به مرز مقاومت رسیدند.

فعالان بازار می‌گویند معامله‌گران روی آتش‌بس شدن یا نشدن جنگ قمار کردند و این خبر مهمترین سیگنال به بازار است. از نظر آن‌ها بعد از برخورد قیمت دلار و سکه به سقف، کاهشی‌های بازار روی آتش‌بس قمار کردند و قیمت‌ها به کف رسید. اما بعد از کف‌زنی قیمت، دیدند که آتش‌بسی در کار نیست و افزایشی شد. 

آخرین میخ بر تابوت برجام؟

البته روز سه‌شنبه موعد لغو برخی تحریم‌های برجامی از طرف اتحادیه اروپا بود و این اتفاق نیفتاد. معامله‌گران از این موضوع هم سیگنال منفی گرفتند و می‌گفتند که آخرین میخ بر تابوت برجام زده شد. همچنین در معاملات عصر یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه 113 عضو کنگره آمریکا به بایدن نامه دادند که به دلیل «تامین مالی حماس» مکانیسم ماشه‌ را فعال و مانع فروش نفت ایران بشود.

جدا از اخبار منفی سیاسی بین‌المللی، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته است میزان سهمیه‌ دلار اعلام‌ شده برای واردات، نه جوابگوی بخش تجارت است و نه صنعت. که این خبر هم سیگنال منفی دیگری برای بازار بود.

بدبین‌های بازار معتقدند بازار تکنیکال را کنار گذاشته و کاملا با خبر بالا و پایین می‌شود. از نظر آن‌ها بالا و پایین‌های بازار کار خود بازارساز است. این دسته می‌گویند بازارساز دلار را پایین خرید و در 54 هزار تومان شروع به فروش کرد. در روزی که قیمت دلار به کانال 54 هزار تومان نزدیک شد رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی شدند که بازارساز شروع به تزریق سنگین کرده و بدبین‌ها با استناد به این خبر آن موضع‌ را گرفتند. در روز سه‌شنبه هم با اینکه قیمت دلار در کانال 50 هزار تومان بود و استارت افزایشی داشت می‌زد خبرگزاری ایبنا که خودش را رسانه بانک مرکزی می‌داند گفته بود قیمت دلار تلگرامی در آستانه ورود به کانال 49 هزار تومان است. 

بدبین‌ها میگویند دلار در دامنه 50 هزار تومان، از طرف نهادهای رسمی دلار تلگرامی نام‌گذاری می‌شود و در دامنه 40 هزار، نرخ پیشنگر و اثرگذار بر بازار تهران. 

آن‌ها با این خبر روی بدبینی خودشان مصرتر شدند و می‌گفتند این خبر می‌خواست با هیجان، معامله‌گران‌ را فروشنده کند.

به عقیده معامله‌گران فنی کندل سنجاقک دو روز پیش در روز سه‌شنبه کار خودش را کرد. فنی‌ها می‌گویند غالبا تا سه روز بعد، کندل سنجاقک می‌تواند قیمت را برگرداند. از نظر آن‌ها قیمت سکه در این سطح خیلی مهم است و اگر تثبیت بدهد زنگ پایان اصلاح در بازار زده می‌شود.