روز قبل شورای اروپا اعلام کرد که این اتحادیه تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی را که در ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسید را همچنان حفظ می‌کند.

بر اساس بند غروب توافق برجام قرار بر این بود که در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶مهر) تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران به پایان رسیده و امکان خرید و فروش تجهیزات نظامی برای ایران فراهم شود. با نزدیک شدن به تاریخ فوق سه کشور انگلستان‌، فرانسه و آلمان با نامه‌ای به کمیسیون اروپا به جوزف بورل اعلام کرده بودند که تحریم‌های ایران را در سررسید تاریخ فوق الذکر حفظ خواهند کرد که در روزقبل درست یک روز مانده به اجرایی شدن بند غروب شورای اروپا اعلام کردند که تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران حفظ خواهد شد. با اعلام اتحادیه اروپا یکی از موارد اصلی برجام و مفاد اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ نقض شد و همین مسئله باعث رشد قیمت ارز در روزقبل شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که سهمیه دلار اعلام شده برای واردات نه جوابگوی صنعت است و نه جوابگوی تجارت. در شرایطی که درآمد ارزی ایران از فروش نفت افزایش یافته و منابع ارزی کشور به میزان قابل توجهی آزاد شده است این خبر به عنوان یک سیگنال منفی در بازار ارز در نظر گرفته شد.

روند بازار برگشت؟

با کاهش بدبینی‌ها نسبت به جنگ قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شدند و از تاریخ هجدهم مهر در مسیر اصلاح قرار گرفتند. در ابتدای معاملات روز قبل نیز در معاملات درهم و سکه امامی قیمت‌ها کاهشی شروع به کار کردند ولی در ادامه با خبری که از شورای اروپا به بازار ارز رسید قیمت‌ها افزایشی شدند اما برخی نمودارها در روز قبل به شکلی ثبت شدند که برای تکنیکالیست‌ها مورد توجه است. در روند افزایشی اخیر سکه و درهم لیدر بازار ارز و طلا بودند که صعود بازار را رهبری می‌کردند و پس از اصلاح نیز در کاهش‌ها رهبر بازار شدند.

روز قبل در نمودار روزانه تکنیکالی درهم و سکه امامی یک کندل صعودی با بدنه بلند و سایه بسیار کم ثبت شد، قیمت‌ها شروعْ کاهشی و پایانْ افزایشی داشتند که باعث شد کندل روز سه‌شنبه درهم و سکه امامی تمام محدوده نوسان قیمت روز دوشنبه ۲۴ مهر را پوشش دهد.

با‌توجه به اینکه چنین کندلی در آستانه تاریخ مهم ۲۶ مهر، تحت تأثیر اخبار واصله از برجام و در انتهای یک روند اصلاحی زده شده است، می‌تواند به معنای بازگشت و چرخش رو به بالای روند در معاملات درهم و سکه امامی باشد.

 در صورتی که الگوی کندلی بازگشتی در روند معاملاتی درهم و سکه امامی تایید شود محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان اولین مقاومت مهم در مسیر درهم خواهد بود. مقاومت سرنوشت ساز سکه امامی هم در محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد.

سهامداران برای ورود به بازار می‌ترسند

روز قبل شاخص کل بازار سرمایه برای دومین روز متوالی صعودی شد و در محدوده دو‌میلیون و ۳۱ هزار واحدی قرار گرفت. ولی آنچه که در معاملات روز قبل جالب نبود ارزش معاملات خرد بود، در شرایطی که گفته می‌شود صندوق تثبیت بازار به کمک بازار سرمایه آمده است ارزش معاملات خرد تنها در کانال ۳۷۰۰ میلیاردی قرار دارد و این سطح از ارزش معاملات خرد در ازدحام حمایت‌هایی که ادعا می‌شود وجود دارد، رشد قیمت نفت جهانی و شایعات مثبت برخی گروه‌های بورسی نگران کننده است.

تمام حمایت‌ها و اخبار مثبت منتشر شده تا‌کنون فقط توانسته ارزش معاملات خرد سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی را رقم بزند که برای صعودی شدن روند بازار سرمایه کفایت نمی کند. ریسک ناشی ازجنگ‌ در سرزمین‌های اشغالی، وضعیت توافق هسته‌ای و کنترل بیش از حد بازار چنین وضعیتی را رقم زده که فعلا سهامداران حاضر نشده‌اند سرمایه خود را به بازار سرمایه بیاورند.

شاخص کل مقاومت محدوده دو میلیون و ۴۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که باید بررسی کرد آیا قادر است این مقاومت را با رشد مناسب ارزش معاملات خرد بشکند یا خیر؟